שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 14: שורה 14:     
==טכנולוגיה ושווקים בעולם האמיתי==
 
==טכנולוגיה ושווקים בעולם האמיתי==
 +
מהי טכנולוגיה: היכולת לפתור את כל הבעיות? מכשיר זדוני לשעבוד? מהם השווקים: מקום מפגש לקונים ומוכרים? מנגנון הקצאה יעיל? המצאה של כלכלנים? הדעה הרווחת כוללת את התשובות האלה ועוד רבות אחרות.
   −
מהי טכנולוגיה: היכולת לפתור את כל הבעיות? מכשיר זדוני לשעבוד? מהם השווקים: מקום מפגש לקונים ומוכרים? מנגנון הקצאה יעיל? המצאה של כלכלנים? הדעה הרווחת כוללת את התשובות האלה ועוד רבות אחרות. התפיסה הרווחת בנוגע ליכולתם של השווקים והטכנולוגיה לפתור בעיות היא בערך כזו:
+
התפיסה הרווחת בנוגע ליכולתם של השווקים והטכנולוגיה לפתור בעיות היא בערך כזו:
 
# מופיעה בעיה כתוצאה מהתקרבות לגבולות (מחסור במשאב או זיהום).
 
# מופיעה בעיה כתוצאה מהתקרבות לגבולות (מחסור במשאב או זיהום).
# מחיר המשאב בשוק עולה או שמחיר המוצרים המחוללים את הזיהום עולה (ישנה הכרה שדרוש שינוי מבני בשוק על מנת להפנים את עלויות הזיהום.
+
# מחיר המשאב בשוק עולה או שמחיר המוצרים המחוללים את הזיהום עולה (ישנה הכרה שדרוש שינוי מבני בשוק על מנת [[השפעה חיצונית|להפנים את עלויות הזיהום]]).
# עליית מחיר המשאב גורמת למיצוי טוב יותר של המאגרים הקיימים וגילוי חדשים, לשימוש יעיל יותר במשאב (כולל מחזור/שימוש חוזר) וצריכה מופחתת. עליית המחירים עקב זיהום גורמת לפיתוח טכנולוגיות מזהמות פחות ולניקוי/מניעת זיהום ולצריכה מופחתת של המוצרים המזהמים.
+
# עליית מחיר המשאב גורמת למיצוי טוב יותר של המאגרים הקיימים של המשאב, לגילוי מאגרים חדשים, לשימוש יעיל יותר במשאב (כולל מחזור/שימוש חוזר) וצריכה מופחתת. עליית המחירים עקב זיהום גורמת לפיתוח טכנולוגיות מזהמות פחות ולניקוי/מניעת זיהום ולצריכה מופחתת של המוצרים המזהמים.
# ההשפעות בצד ההיצע והביקוש משתלבות זו בזו והשוק מגיע לשיווי משקל חדש ורחוק מהגבולות. הבעיה נפתרת בדרך היעילה ביותר.
+
# ההשפעות בצד ההיצע והביקוש משתלבות זו בזו והשוק מגיע לשיווי משקל חדש ורחוק מהגבולות. הבעיה נפתרת בדרך היעילה ביותר (מבחינת [[יעילות פארטו]] - במחיר כלכלי נמוך לשוק).
   −
יש לשים לב שדרושה הפעולה של השווקים והטכנולוגיה גם יחד, השזורים ב[[לולאת משוב]]. בלי השוק הטכנולוגיה לא תיווצר, ובלי הטכנולוגיה והידע לא יהיו תוצאות. לולאות משוב כאלה מוטמעות בהרבה מקומות במודל ומווסתות טכנולוגיות לפי תחומים (מיצוי משאבים, מחזור, שירותי בריאות וכו') ולא כאוגר (aggregate) אחד - אין "משתנה קסם" ושמו טכנולוגיה. לדוגמה: ככל שמשאבים מתכלים מצויים במחסור, כך המודל מקצה יותר תפוקה תעשייתית למציאת משאבים חדשים. מציאת המשאבים מצייתת לתפוקה שולית פוחתת. ההנחה היא שכל המשאבים המתכלים תחליפיים האחד לשני. המספרים במודל קובעים את עצמת התגובה של לולאות המשוב, ערכי ברירת המחדל מדמים התפתחות טכנולוגית דומה לזו של המדינות המפותחות.
+
יש לשים לב שדרושה הפעולה של השווקים והטכנולוגיה גם יחד, השזורים ב[[לולאת משוב]]. בלי השוק הטכנולוגיה לא תיווצר, ובלי הטכנולוגיה והידע לא יהיו תוצאות. לולאות משוב כאלה מוטמעות בהרבה מקומות במודל ומווסתות טכנולוגיות לפי תחומים (מיצוי משאבים, מחזור, שירותי בריאות וכו') ולא כאוגר (aggregate) אחד - אין "משתנה קסם" ושמו טכנולוגיה.  
 +
 
 +
לדוגמה: ככל ש[[משאבים מתכלים]] מצויים במחסור, כך המודל מקצה יותר תפוקה תעשייתית למציאת משאבים חדשים. מציאת המשאבים מצייתת ל[[תפוקה שולית פוחתת]]. ההנחה היא שכל המשאבים המתכלים תחליפיים האחד לשני. המספרים במודל קובעים את עצמת התגובה של לולאות המשוב, ערכי ברירת המחדל מדמים התפתחות טכנולוגית דומה לזו של המדינות המפותחות.
    
[[קטגוריה:מערכות]]
 
[[קטגוריה:מערכות]]
 
[[קטגוריה:טכנולוגיה]]
 
[[קטגוריה:טכנולוגיה]]
 
[[קטגוריה:שוק]]
 
[[קטגוריה:שוק]]

תפריט ניווט