שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''מעריסה לעריסה: ליצור מחדש את הדרך בה אנו מייצרים דברים''' (Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things) הוא ספר משנת 2002 מאת הכימאי הגרמני [[מיכאל בראונגרט]] וארכיטקט האמריקאי [[ויליאם מקדונו]], הקורא לשינוי התעשייה האנושית באמצעות עיצוב חכם מבחינה אקולוגית.  
+
'''מעריסה לעריסה: ליצור מחדש את הדרך בה אנו מייצרים דברים''' (Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things) הוא ספר משנת 2002 מאת הכימאי הגרמני [[מיכאל בראונגארט]] וארכיטקט והמעצב האמריקאי [[ויליאם מקדונו]], הקורא לשינוי התעשייה האנושית באמצעות [[עיצוב מקיים]].  
   −
מקדונהו ובראונגרט מבצעים בספר שרטוט היסטורי על השורשים של [[המהפכה התעשייתית]], מעירים על הקשר בין מדע, טבע והחברה ומתארים עקרונות מרכזיים בתכנון עליהם הם ממליצים. כמו כן הם נותנים דוגמאות למוצרים ולאסטרטגיות עסקיות שמעצבים מחדש את השוק. הם קוראים למערכת תעשייתית שבה הפעילות תהפוך ליותרת של ערך חיובי מבחינה חברתית, כלכלית וסביבתית. דבר זה מבוסס על "פיתוח מחזור-חיים" שנהגה על ידי בראונגרט ואחרים ב  
+
מקדונהו ובראונגרט מבצעים בספר שרטוט היסטורי של שורשי [[המהפכה התעשייתית]], מעירים על הקשר בין מדע, טבע והחברה ומתארים עקרונות מרכזיים בתכנון עליהם הם ממליצים. כמו כן הם נותנים דוגמאות למוצרים ולאסטרטגיות עסקיות שמעצבות מחדש את השוק. הם קוראים למערכת תעשייתית שבה הפעילות תהפוך ליוצרת של ערך חיובי מבחינה חברתית, כלכלית וסביבתית. דבר זה מבוסס על "פיתוח מחזור-חיים" שנהגה על ידי בראונגרט ואחרים ב  
 
Environmental Protection Encouragement Agency בשנות ה-90, ואשר צוטט על Society for Environmental Toxicology and Chemistry בעבודה משנות ה-90 המוקדמות - מסגרת טכנית להערכת מחזור חיים.  
 
Environmental Protection Encouragement Agency בשנות ה-90, ואשר צוטט על Society for Environmental Toxicology and Chemistry בעבודה משנות ה-90 המוקדמות - מסגרת טכנית להערכת מחזור חיים.  
   −
המונח "מעריסה לעריסה" הוא ביטוי שנטבע בסוף שנות ה-70 על ידי Walter R. Stahel והוא מתייחס למסגרת תעשייתית ועסקית שבה טכניקות הייצור אינן רק יעילות אלא הן גם ללא זיהום וללא אשפה. במערכת "מעריסה לעריסה"  כל זרמי החומרים הנכנסים פנימה ויוצאים החוצה נתפסים כגורמי הזנה טכניים או ביולוגיים. יסודות הזנה טכניים ניתנים למחזור או לשימוש חוזר ללא איבוד של איכות, ואת יסודות הזנה הביולוגיים ניתן לאכול לעכל או להפוך ל[[קומפוסט]]. לעומת זאת המונח מ"עריסה לקבר" מתייחס לפירמה שלוקחת אחריות על סילוק האשפה שנוצרת מהמוצרים שלה, אבל לאו דווקא על השבה לשימוש של מרכיבי המוצרים שלה.
+
המונח "מעריסה לעריסה" הוא ביטוי שנטבע בסוף שנות ה-70 על ידי Walter R. Stahel והוא מתייחס למסגרת תעשייתית ועסקית שבה טכניקות הייצור אינן רק יעילות מבחינה חומרית או כלכלית, אלא הן גם ללא זיהום וללא אשפה. במערכת "מעריסה לעריסה"  כל זרמי החומרים הנכנסים פנימה ויוצאים החוצה נתפסים כגורמי הזנה טכניים או ביולוגיים. '''יסודות הזנה טכניים''' ניתנים למחזור או לשימוש חוזר ללא איבוד של איכות, ואת '''יסודות הזנה הביולוגיים''' ניתן לאכול לעכל או להפוך ל[[קומפוסט]]. לעומת זאת המונח מ"עריסה לקבר" מתייחס לפירמה שלוקחת אחריות על סילוק האשפה שנוצרת מהמוצרים שלה, אבל לאו דווקא על השבה לשימוש של מרכיבי המוצרים שלה.  
 
  −
==ביקורת==
  −
המחברים השמיטו מידע חשוב מהספר. אין להם הפניה למקומות כדי לתמוך בטענות שונות. הם מדברים על סוג הנייר של הספר, שהוא למעשה יריעות polypropylene, ולמעשה ביופלסטיק היו יכולים להיות טובים יותר. כמו כן אין סימן מחזור על הספר כך שלא ניתן למחזר אותו.
      
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט