שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,123 בתים ,  17:22, 20 באוקטובר 2008
שורה 25: שורה 25:  
===אינפורמציה חלקית/א-סימטרית===
 
===אינפורמציה חלקית/א-סימטרית===
 
{{הפניה לערך מורחב|מידע א-סימטרי}}
 
{{הפניה לערך מורחב|מידע א-סימטרי}}
 +
יש סוגים שונים של מידע א- סימטרי.
 +
 +
סוג אחד הוא באשר לטיב המוצר. (מודל הלימונים של אקלרוף - לימונים - כינוי למכונית משומשת) - יש מקרים בהם המוכר יכול לדעת טוב יותר את טיבו של המוצר מאשר הקונה. מקרים אלה כוללים מוצרים כמו מכוניות משומשות. יש דוגמאות נוספות כמו שירותים שקשה להעריך את טיבם (כמו תיקון מכונית במוסך, או קבלת טיפול רפואי). או כישורים של מועמד לעבודה. התוצאה המיידית היא שקונים משלמים מחיר יקר מידי עבור מוצר, ולעיתים ללא קבלת תמורה. משחקים חוזרים בהקשר זה יכולים לגרור מצב בו הקונים המאוכזבים מציעים מחיר נמוך מידי, ומוכרים איכותיים נמנעים מלהכנס לשוק בגלל קבלת תמורה נמוכה מידי למוצר האיכותי שבידם. במצב אחד נמכרים רק מוצרים מאיכות גרועה ובמצב קיצוני יותר אין מסחר בשוק.
 +
 +
דרך להתגבר על כשל זה היא על ידי סיגנל לאיכות - תעודה על ידי מוסד רשמי, בחינה של המוצר או של נותן השירות, טסט לאוטו, וכו' שמאשרים שאכן מוכר זה מוכר מוצר איכותי. למרות זאת מדובר בכשל שוק שכן הקיום של הסיגנל תלוי בהוצאה מיותרת מצד המוכרים או הקונים.
 +
 +
סוג אחר של מידע א-סימטרי הוא [[סיכון מוסרי]] שבו גוף לוקח סיכון גבוה מידי בגלל שגופים אחרים שותפים לסיכון. לדוגמה נהג שלא נועל את הרכב שלו בגלל ביטוח רכב נגד גניבה, או גופים פיננסים שלוקחים סיכונים גבוהים מידי מתוך ציפיה לעזרה מהממשלה במקרה של פשיטת רגל.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט