שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 6: שורה 6:  
=מבוא=
 
=מבוא=
 
=פרק 1- ארבעת רבדי הכלכלה=
 
=פרק 1- ארבעת רבדי הכלכלה=
==רבדי הכלכלה==
  −
הכלכלה האנושית נסמכת על 4 רבדים או ספירות הבנויות זו על זו ומקיימות קשרי גומלין בינהן.
  −
* השכבה הגאופיזית - מערכת השמש והפלנטה כדור הארץ
  −
* השכבה האקולוגית - המערכות האקולוגיות של כלל היצורים החיים
  −
* השכבה הראלית - ייצורם של מוצרים וביצוע פעולות במרחב הפיזי - מפעלים, מכונות, חומרי גלם, עבודה, תחבורה, מוצרים, צבאות, חקלאות וכו'.
  −
* השכבה החברתית - מכלול הכוחות והאינטראקציות הקיימים בדמיונם המשותף של בני האדם - כסף, רכוש, משטרים, אמונות, דתות, נורמות, חוזים, ריבית, פירמות, וכו'.
     −
הכלכלה עצמה מהווה חלק מכל הרבדים האלה. ב-2 הרבדים הראשונים כלל המין האנושי מהווה חלק קטן ממערכות גדולות בהרבה ממנו. ועם זאת, ללא כל אחד מהרבדים לא תיתכן כלכלה. שינוי של כל אחד מהם ישנה את הכלכלה, ולכן כדי להבין את המערכת הכלכלית יש להכיר, ולו הכרות שטחית, את הרבדים הללו.
  −
  −
ניתן לדמיין שינוי דרסטי בכל אחד מהרבדים, ועדיין קיום של 3 הרבדים האחרים (בתנאים המתאימים). לדוגמה, אם יום אחד האנושות תצא החוצה מכדור הארץ ותיישב כוכב לכת אחר במערכת השמש או במערכת שמש אחרת, הרובד הראשון יהיה שונה - בגבול מסויים של פרמטרים. לדוגמה השטח היבשתי או כמות האנרגיה שמגיעה ליחידת שטח יכולים להיות שונים. באופן תאורטי (שכיום נמצא בתחום המדע הבדיוני בלבד) ניתן למצוא כוכב עם תנאי אקלים דומים לכדור הארץ או לקיים תהליך של הארצה - שינוי של האקלים והקמה של מערכת אקולוגית מתפקדת.
  −
  −
באותה המידה, גם המערכת האקולוגית משתנה עם השנים, גם אם המערכת הגאופיזית עוברת שינויים מתונים בהרבה. לפני 60 מיליון שנה המינים שהיו על כדור הארץ היו שונים למדי. לפני מספר גדול יותר של שנים לא היו צמחים יבשתיים, ובאטמוספירה לא היה אוויר. ניתן לדמיין מערכת כלכלית אנושית במצב כזה, אך כפי שנראה בהמשך מערכת כזו תהיה שונה למדי מהמערכת המוכרת לנו כיום.
  −
  −
הספרה השלישית, היא זו של הייצור, הצריכה והקיום הפיזי של המין האנושי. בספרה זו הטכנולוגיה הקיימת וכמות האנרגיה הזמינה וזמינות חומרי הגלם הם הדברים המרכזיים. ניתן לדמיין את 3 השכבות האחרות במצב דומה (כלומר מבנים חברתיים דומים, מערכת אקולוגית עם מאפיינים דומים וכדור ארץ דומה) אך עם טכנולוגיה שונה.
  −
  −
הספרה הרביעית היא זו החברתית. גם כאן אפשר לראות כי שינוי של ספרה זו (לדוגמה בחירה בין קומוניזים לבין קפיטליזם, או עיצוב זכויות הקניין או הכסף או צורת השלטון) מביא באותם תנאים ב-3 הספרות האחרות לתוצאות אחרות לגמרי.
  −
  −
הבחנה בין 4 הספרות האלה מאפשרת לנו לנסות ולנסח מערכת חוקים כלכלית אוניברסלית. אם מחר בבוקר אנו מגלים כוכב זהה לכדור הארץ אלא שבו יש מין בעל פסיכולוגיה שונה מעט, אזי 3 השכבות התחתונות יהיו בעלי פרמטרים זהים, אבל השכבה החברתית של הכלכלה תהיה שונה. באופן דומה, ובניגוד לתאוריות הקיימות כיום, מסגרת המחשבה הזו מספיק גמישה כדי לנסות וולשרטט את ההשפעות של שינוי אפשרי במערכת הגאופיזית (כמו התחממות עולמית) או במערכת האקולוגית (כמו הכחדת מינים) על המערכת הכלכלית.
      
==חוקים ופרמטריזציה==
 
==חוקים ופרמטריזציה==

תפריט ניווט