שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,311 בתים ,  22:43, 29 באוגוסט 2008
שורה 27: שורה 27:     
איירס טוען כי המהפכה התעשייתית הראשונה הונעה על ידי תהליכים של הוזלת עלויות, הגברת ביקושים, השקעות ופיתוחים טכנולוגיים שהובילו להוזלה נוספת ולביקושים למוצרים חדשים - בתחומים של פחם, מנועי קיטור ברזל ולאחר מכן פלדה.
 
איירס טוען כי המהפכה התעשייתית הראשונה הונעה על ידי תהליכים של הוזלת עלויות, הגברת ביקושים, השקעות ופיתוחים טכנולוגיים שהובילו להוזלה נוספת ולביקושים למוצרים חדשים - בתחומים של פחם, מנועי קיטור ברזל ולאחר מכן פלדה.
 +
 +
איירס מביא דוגמאות נוספות כמו של לולאת משוב בניצול אנרגיה כמו דלק ומכוניות.
 +
 +
===דעיכת הצמיחה המעוגנת באנרגיה מחצבית===
 +
 +
איירס טוען כי לולאת המשוב של ייעול אנרגיה מ[[דלק מחצבי]] והגברת השימוש בה מגיעה בעצמה ללואת משוב אחרת - לולאת משוב מחלישה או במונחי כלכה תפוקה שולית פוחתת. לפי איירס לא נותרו עוד אפשרויות רבות לשיפור היעילות בהמרת אנרגיה שמוצאה בדלק מחצבי, או לפיתוח חומרים חדשניים מפטרו-כימיקלים או לניצול נוסף של יתרונות גדלים לגודל.
 +
 +
קידוחי נפט מתבצעים רחוק יותר, לעומק רב יותר ובמרחק גדול יותר מהיבשה, או באזור הארקטי, או מניצול פצלי שמן, בכל המקרים הדבר כרוך בגידול העלות (ראו [[שיא תפוקת הנפט]]). איירס טוען כי יהיה צורך ללכוד את ה[[פחמן הדו-חמצני]] מתחנות הכוח יהיה צורך ללכוד ולקבע בקרקע או במעמקי האוקיינוסים (כדי להמנע משחרורו ולהגברת ה[[התחממות עולמית|התחממות העולמית]] וגם דבר זה יגרום לכך שהעלויות יאמירו.
 +
 +
===נעילה טכנולוגית של דלק מחצבי===
 +
איירס טוען ש"עסקים כרגיל" פרושם דבר המאפשר שיפור מסוים אך משמר התלות בדלק מאובני, וכי מדובר בדרך ללא מוצא, כיוון שהיא מונעת הליכה בכיוון טכנולוגי חדש שהוא בעל עוצמה אמיתית ([[נעילה טכנולוגית]]).
 +
 +
ב"עצמה" איירס מתכוון, לטכנולוגיות בעלות אפשרויות יישום מעבר ליישום המקורי הצר לו הן נועדו- כשם שהטכנולוגיה של יצירת תאורה חשמלית למשל הולידה סחורות ושירותים חדשים כה רבים (כמו רדיו, טלוויזיה, אלקטרוניקה וכו'), שלא נחזו לפניה.
 +
 +
ככל שהשיטה הכלכלית-פוליטית הבנויה סביב אנרגיה מחצבית זולה, מתפקדת ומשמרת את העלויות והמחירים הנמוכים, כך קשה יותר לגישות מהפכניות למצוא דרכן ללב השיח הציבורי.
 +
 +
===מעבר לאנרגיה מתחדשת===
 +
המסקנה של איירס היא כי התקדמות טכנולוגית עד עתה הונעה בעיקר על ידי לולאת משוב מחזק של כוח / אנרגיה.
 +
 +
ההתקדמות של טכנולוגיות המידע המבוססות על מיקרו- אלקטרוניקה בעשורים האחרונים הביאה למניע משמעותי חדש, אף אם לא עצמאי, להתקדמות טכנולוגית. סביר כי הביו-טכנולוגיה תלך ותתפוס מקום יותר מרכזי בעשורים הקרובים. אך ירידה במחיר האנרגיה, ודרישה גוברת לדלק וחשמל ממשיכים לשחק תפקיד מרכזי בצמיחה הכלכלית הנוכחית.
 +
 +
בהקשר של חיזוי כלכלי לטווח הארוך, איירס טוען כי עתיד הצמיחה הכלכלית בדפוס הצמיחה הקיים תביא לצמיחה גדולה בצריכת האנרגיה ומשאבי הטבע. היחס בין התל"ג לצריכת האנרגיה אומנם הולך וקטן באיטיות (במרבית המדינות המתועשות, אך לא בישראל), אך צריכת האנרגיה והמשאבים לנפש, עדיין גדלה. לאלו המנסים לדמיין כלכלה מקיימת, "המנעות ממשאבים" הוא רעיון קוסם. אך הוא עודנו רעיון ולא מציאות. צמיחה כלכלית וניצול משאבים / אנרגיה לצערנו עדיין כרוכים זה בזה. אילו היו מנסים לכפות "המנעות ממשאבים" כיום, הצמיחה הכלכלית הייתה נעצרת באחת ונסוגה אחורה.
 +
 +
בטווח הקצר איירס טוען כי האינטואיציות של מתנגדי קיוטו היא מוצדקות. שכן צמיחה כלכלית בשנים הקרובות אכן תלויה עדיין במידה רבה בהמשך הגידול בצריכת האנרגיה.
 +
 +
עם זאת, בטווח הארוך, איירס טוען כי מתנגדי קיוטו טועים. הן בגלל דעיכת היעילות של מנגנון יעול האנרגיה, והן בגלל שפיתוח אנרגיות מתחדשות דורש משבר, שיביא להפניית כסף למחקר של ניצול אנרגיות אלה.
 +
 +
איירס טוען כי בטווח הקצר, טכנולוגיות מהפכניות יעלו יותר מאלו הוותיקות. אך בטווח הרחוק הפוטנציאל שלהם
 +
להפחית עלויות הוא גדול בהרבה, וזאת מבלי לפגוע בסביבה.  אך הסטת ההשקעה לכיוון חדש לא תקרה
 +
מעצמה ללא תשלום מחיר כואב.
    
==ספרים==
 
==ספרים==

תפריט ניווט