שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 645 בתים ,  12:44, 25 במרץ 2023
שורה 5: שורה 5:     
==התיבה המוזרה==
 
==התיבה המוזרה==
דוגמה אפשרית למדע ומוסד היא הסיפור האמיתי הבא. אדם מוצא תיבה מוזרה, שיש בה חומר נפלא. הוא מזמין את בני משפחתו לצפות בחומר הנהדר זה. הוא חושב שאולי מדובר בסימן כלשהו מאלוהים. שכנים וחברים באים לראות את הפלא. החומר הוא אבקה דקיקה ולכן הוא מתפשט בבית, בבגדים ואפילו יכול להכנס למערכת העיכול או הנשימה של מי שבא איתה במגע. לאחר שכמה אלפי אנשים נחשפו לתיבה ולחומר מגיעים השלטונות. בשלב זה של הסיפור כדאי לגלות כי התיבה המוזרה הכילה בעצם חומר רדיואקטיבי מסוכן. האדם העני בברזיל שמצא אותה התרשם בגלל שהחומר זרח בצורה מסתורית, והוא אולי גם לא ידע מה זה חומר רדיואקטיבי. הפרשה גרמה בסופו של דבר למוות של כמה אנשים ולתחלואה של כמה מאות אנשים וחשש לחיי אלפי אנשים.  
+
דוגמה אפשרית למדע ומוסד היא הסיפור האמיתי הבא. אדם מוצא תיבה מוזרה, שיש בה חומר נפלא. הוא מזמין את בני משפחתו לצפות בחומר הנהדר זה. הוא חושב שאולי מדובר בסימן כלשהו מאלוהים. שכנים וחברים באים לראות את הפלא. החומר הוא אבקה דקיקה ולכן הוא מתפשט בבית, בבגדים ואפילו יכול להכנס למערכת העיכול או הנשימה של מי שבא איתה במגע. לאחר שכמה אלפי אנשים נחשפו לתיבה ולחומר מגיעים השלטונות. בשלב זה של הסיפור כדאי לגלות כי התיבה המוזרה הכילה בעצם חומר רדיואקטיבי מסוכן. האדם העני בברזיל שמצא אותה התרשם בגלל שהחומר , שהכיל צסיום-137, זרח באור כחול מסתורי, והוא אולי גם לא ידע מה זה חומר רדיואקטיבי. הפרשה גרמה בסופו של דבר למוות של ארבע אנשים, לתחלואה של כמה מאות אנשים וחשש לחיי אלפי אנשים. {{הערה|[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%AA_%D7%92%D7%95%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%94 תאונת גויאניה] בויקיפדיה העברית}}
   −
באופן דומה - עם ההתפתחות של המדע והטכנולוגיה אנחנו מגלים כי השאלה "האם מותר לכרות עץ" או "האם מוסרי לפתוח דלת" תלויה בהקשר. באי עם מיליוני עצים ומעט אנשים זה בסדר לכרות עץ אבל כאשר מתקרבים לסף התחדשות של היער זה לא מוסרי לכרות עצים. בדרך כלל אין בעיה לפתוח דלת - אלא אם אנחנו חיים בחללית (כמו בספר [[יתומי השמיים]]) ופתיחת דלת עלולה להוביל להתרוקנות כל האוויר מהחללית. כדי להבחין בין סוגי הדברים האלה נדרש מדע. הדברים הם יותר מסובכים כאשר יש [[מערכות אקולוגיות]] ו[[תהליכים ארוכי טווח]] וכן [[תהליך חברתי|תהליכים חברתיים]] או [[שינויים טכנולוגיים]] שעלולים לגרום לכך שאנו פוגעים באנשים אחרים או פוגעים בעצמנו או בילדים שלנו בעתיד בלי להיות מודעים לכך - בדומה לאותו ברזילאי עני שלא היה מודע לכך שהוא מסכן את משפתחו בגלל אותו חומר רדיואקטיבי.  
+
באופן דומה - עם ההתפתחות של המדע והטכנולוגיה אנחנו מגלים כי השאלה "האם מותר לכרות עץ" או "האם מוסרי לפתוח דלת" תלויה בהקשר. באי עם מיליוני עצים ומעט אנשים זה בסדר לכרות עץ אבל כאשר מתקרבים לסף התחדשות של היער (כמו ב[[אי הפסחא]]) זה לא מוסרי לכרות עצים. בדרך כלל אין בעיה לפתוח דלת - אלא אם אנחנו חיים בחללית (כמו בספר [[יתומי השמיים]]) ופתיחת דלת עלולה להוביל להתרוקנות כל האוויר מהחללית. כדי להבחין בין סוגי הדברים האלה נדרש לפעמים [[מדע]].  
 +
 
 +
הדברים הם יותר מסובכים כאשר יש [[מערכות אקולוגיות]], [[תהליכים ארוכי טווח]] או [[גלובליזציה]] וכן [[תהליך חברתי|תהליכים חברתיים]] או [[שינויים טכנולוגיים]] שעלולים לגרום לכך שאנו פוגעים באנשים אחרים או פוגעים בעצמנו או בילדים שלנו בעתיד בלי להיות מודעים לכך - בדומה לאותו ברזילאי עני שלא היה מודע לכך שהוא מסכן את משפתחו בגלל אותו חומר רדיואקטיבי. לדגומה אנו קונים מוצר שיוצר במדינה אחרת ויוצר [[זיהום]] שגורם לפגיעה באנשים מרוחקים. דוגמה אחרת היא [[הצטברות ביולוגיות]] שעלולה לגרום לכך שזיהום מצטבר במשך שנים וגורר פגיעה באנשים בעוד עשרות שנים.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט