שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,459 בתים ,  08:51, 8 בדצמבר 2022
שורה 4: שורה 4:     
==תרבות אמת ומוסר==
 
==תרבות אמת ומוסר==
כמעט כל ציוויליזציה טוענת שהיא מוסרית וצודקת. גם תרבויות שנראות לנו כיום לא מוסריות כמו חברות מלוכניות שבהן מלך הכתיב לכולם מה צריך לעשות, או ציוויליזציה גזענית שבה התקיימה עבדות של שחורים וזו נתפסה כדבר טבעי, הכרחי ומוסרי. לפי טענתי יש קשר הדוק בין מוסר לבין התקרבות לאמת, יבין התקרבות לאמת לבין מוסר. אפשר לנסות להתקרב לאמת או לכונן חברה מוסרית יותר גם ללא מדע. אפשר גם לקדם את המדע גם בחברה לא מוסרית, אבל יש מגבלות לכל הדברים האלה. דעות קדומות עלולות לגרום לאנשים שרוצים להתנהג בצורה מוסרית לנהוג בצורה לא מוסרית או לתמוך בהתנהגות לא מוסרית.
+
כמעט כל ציוויליזציה טוענת שהיא מוסרית וצודקת. גם תרבויות שנראות לנו כיום לא מוסריות כמו [[מלוכנות|חברות מלוכניות]] שבהן מלך הכתיב לכולם מה צריך לעשות, או ציוויליזציה גזענית שבה התקיימה [[עבדות|עבדות של שחורים]] וזו [[צידוקים לעבדות|נתפסה כדבר טבעי, הכרחי ומוסרי]]. לפי טענתי יש קשר הדוק בין [[צדק ואמת|מוסר לבין התקרבות לאמת]], יבין התקרבות לאמת לבין מוסר. אפשר לנסות להתקרב לאמת או לכונן חברה מוסרית יותר גם ללא [[מדע]]. אפשר גם לקדם את המדע גם בחברה לא-מוסרית, אבל יש מגבלות לכל הדברים האלה. דעות קדומות עלולות לגרום לאנשים שרוצים להתנהג בצורה מוסרית לנהוג בצורה לא מוסרית או לתמוך בהתנהגות לא מוסרית.
 +
 
 +
אני אומר "תרבות מבוססת מדע" ולא "תרבות מדעית" משום שייתכן שהתרבות הזו כוללת אלמנטים שלאו דווקא הגיעו מתוך המדע. ייתכן לדוגמה ומוסר או חלקים ממנו לא נובעים מהמדע. תרבות מבוססת מדע מנסה להגדיל את חלקו של המדע בביסוס האמת ו[[חקר המוסר באמצעות מדע|ביסוס המוסר על המדע]].
 +
 
 +
רעיונות דומים בוטאו על ידי הוגים אחרים כמו ריצ'ארד פיינמן [[החדווה שבגילוי דברים]], ריצ'ארד דוקינס ([[יש אלוהים?]]) קרל סייגן ו[[אייזיק אסימוב]]. כמו כן שורה ארוכה של מדענים מהתחומים של [[אקולוגיה]], [[כלכלה אקולוגית]], ו[[בריאות הציבור]] הראו לנו כיצד ניתן להגיע למצבים מסוכנים לחיי אנשים או לציבליזציה, או מצבים לא מוסריים על ידי אמונות לא מספיק מבוססות - אמונות קדומות שגורמות לאנשים לפגוע באנשים אחרים, בבני המשפחה שלהם או בעצמם.  
   −
אני אומר "תרבות מבוססת מדע" ולא "תרבות מדעית" משום שייתכן שהתרבות הזו כוללת אלמנטים שלאו דווקא הגיעו מתוך המדע. ייתכן לדוגמה ומוסר או חלקים ממנו לא נובעים מהמדע. תרבות מבוססת מדע מנסה להגדיל את חלקו של המדע בביסוס האמת וביסוס המוסר על המדע.
   
===אמת ומדע===
 
===אמת ומדע===
ממצאים מתוך המדע הקיים כיום מצביעים על כך שיש סייגים מהותיים ביכולת שלנו להכיר ולהבין את העולם. לכן אפשר להתקרב לאמת אבל לא סביר שאפשר לדעת את כל האמת. ובכל זאת המדע מאפשר לנו מציע לנו שיטות כיצד לדחות בקלות שקרים, מיתוסים, ורעיונות לא נכונים או לא מספיק מבוססים ודבר זה הוא היבט חשוב. הקושי להתקרב להכרת המציאות קיים בתחום תורת הקוונטים לדוגמה - ניתן לדעת או את מהירותו של חלקיק או את מיקומו אבל לא את שניהם. דבר זה מקשה על פיזיקאים להשיג מודלים בעלי דיוק הולך וגובר, תורת הקוונטים מאפשרית להבין את העולם טוב יותר, לקיים ניסויים בעלי תחזיות מדוייקות יותר ואפילו לפתח טכנולוגיות חדשות, אבל היא גם גורמת לנו להבין שלפחות חלקים מעולם (החלקים הקטנים ביותר שלו) מתנהגים בצורה מאד לא אינטואיטיבית. החושים שלנו מאפשרים לנו לתפוס בקלות את העולם כפי שהוא בגדלים דומים לאדם - בסדר גודל של כמה קילומטרים עד כמה מילימטרים, בגדלים קטנים יותר או גדולים יותר קשה לנו לתפוס את העולם.  
+
ממצאים מתוך המדע הקיים כיום מצביעים על כך שיש סייגים מהותיים ביכולת שלנו להכיר ולהבין את העולם. לכן אפשר להתקרב לאמת אבל לא סביר שאפשר לדעת את כל האמת. ובכל זאת המדע מאפשר לנו מציע לנו שיטות כיצד לדחות בקלות שקרים, מיתוסים, ורעיונות לא נכונים או לא מספיק מבוססים ודבר זה הוא היבט חשוב. הקושי להתקרב להכרת המציאות קיים בתחום תורת הקוונטים לדוגמה - ניתן לדעת או את מהירותו של חלקיק או את מיקומו אבל לא את שניהם. דבר זה מקשה על פיזיקאים להשיג מודלים בעלי דיוק הולך וגובר, תורת הקוונטים מאפשרית להבין את העולם טוב יותר, לקיים ניסויים בעלי תחזיות מדוייקות יותר ואפילו לפתח טכנולוגיות חדשות, אבל היא גם גורמת לנו להבין שלפחות חלקים מעולם (החלקים הקטנים ביותר שלו) מתנהגים בצורה מאד לא אינטואיטיבית. החושים שלנו מאפשרים לנו לתפוס בקלות את העולם כפי שהוא בגדלים דומים לאדם - בסדר גודל של כמה קילומטרים עד כמה מילימטרים, בגדלים קטנים יותר או גדולים יותר קשה לנו לתפוס את העולם (ראו [[אם כל הבורקות]]). הרעיון של [[שכל ישר]] שיוביל אותנו במהירות להבנת העולם ולמוסריות - נופל כאשר מבינים ששכל ישר עלול להטעות אותנו במקרים רבים ונדרשים כלים זהירים יותר- חקירה מדעית והשיטה המדעית בכלל - כדי להבין את העולם בצורה עמוקה ובהירה יותר. 
    
המדע שם סייגים ליכולת שלנו להבין את האמת גם בהקשרים אחרים. לדוגמה בגלל [[תורת המידע]] אנו מבינים שתקשורת בין שני גורמים, תכיל בהסתברות מסויימת גם רעש מקרי. קשה להגיע לאמינות של 100% והדבר דורש מאמץ ואנרגיה. כאשר אנחנו מנסים לשמר את המידע לאורך זמן - חלקים ממנו הולכים לאיבוד. גם ניסיון לשמר את ה[[מידע]] לאורך זמן דורש אנרגיה ומאמץ. מדעים כמו גאופיזיקה או אקולוגיה מצביעים על כך שמלכתחילה אנחנו מכירים רק חלק קטן מתוך העולם. אנחנו לא יודעים את כל מה שקורה במעבה האדמה או במערכות כוכבים אחרות, יכולת איסוף המידע שלנו מוגבלת על ידי טכנולוגיה כסף ואנרגיה - נניח איכות וכמות הטלסקופים שיש לנו - אבל היא גם מוגבלת בשל היכולת שלנו לראות את היקום רק בזמן-מרחב מסויים. האור וכל האותות האחרים מראים לנו את היקום הרחוק כפי שהיה בעבר ולא כפי שהוא כיום, בגלל מהירות האור.  
 
המדע שם סייגים ליכולת שלנו להבין את האמת גם בהקשרים אחרים. לדוגמה בגלל [[תורת המידע]] אנו מבינים שתקשורת בין שני גורמים, תכיל בהסתברות מסויימת גם רעש מקרי. קשה להגיע לאמינות של 100% והדבר דורש מאמץ ואנרגיה. כאשר אנחנו מנסים לשמר את המידע לאורך זמן - חלקים ממנו הולכים לאיבוד. גם ניסיון לשמר את ה[[מידע]] לאורך זמן דורש אנרגיה ומאמץ. מדעים כמו גאופיזיקה או אקולוגיה מצביעים על כך שמלכתחילה אנחנו מכירים רק חלק קטן מתוך העולם. אנחנו לא יודעים את כל מה שקורה במעבה האדמה או במערכות כוכבים אחרות, יכולת איסוף המידע שלנו מוגבלת על ידי טכנולוגיה כסף ואנרגיה - נניח איכות וכמות הטלסקופים שיש לנו - אבל היא גם מוגבלת בשל היכולת שלנו לראות את היקום רק בזמן-מרחב מסויים. האור וכל האותות האחרים מראים לנו את היקום הרחוק כפי שהיה בעבר ולא כפי שהוא כיום, בגלל מהירות האור.  
   −
בתחום הביולוגיה אנחנו אפילו לא מכירים את כל מיני בעלי החיים שלא לדבר על כך שיש גם צמחים, פטריות, חיידקים, חד-תאיים אחרים ו-וירוסים. היצורים החיים השונים נושאים איתם מטען גנטי שונה במקצת או בהרבה משלנו, והם מבצעים פעולות ומעבדים מידע שאינו נגיש לנו. לא רק שאין אנו מכירים את כל היצורים החיים שנמצאים בחלק יער-גשם כלשהי, אנחנו גם לא מכירים את כל המערכות הפנימיות, התאים, וסוגי החלבונים והראקציות שמתקיימות בגופם - או אפילו בגוף שלנו עצמנו. אם יש נניח 100 סוגי בעלי חיים בחלקה מסויימת, כמות האינטראקציות שיכולה להתקיים בין מינים שונים מגיעה במהירות לעשרות אלפים. כמו כן, השיקולים והמידע הנגישים לחיפושיות ביער או לשלשול או חיידק באדמה אינם נגישים לנו, והם זרים לנו כל כך, עד שברוב הזמן וברוב התרבויות אנו מתפתים לחשוב שאין להם גם כל נגיעה לקיומנו שלנו. אנו מתפתים לחשוב שהאדם שולט בטבע או מנותק מהטבע או שהטבע פאסיבי - אם נרצה שהטבע ינוע מנקודה A לנקודה B וישאר בנקודה זו - הטבע פשוט יציית לנו, כי כך מורה הרצון שלנו לפי מוסדות חברתיים שפיתחנו - כמו השוק או המדינה הדמוקרטית, ובהתאם לטכנולוגיות שפיתחנו כמו סכרים, חומרי הדברה או מכוניות.     
+
בתחום הביולוגיה אנחנו אפילו לא מכירים את כל מיני בעלי החיים שלא לדבר על כך שיש גם צמחים, פטריות, חיידקים, חד-תאיים אחרים ו-וירוסים. היצורים החיים השונים נושאים איתם מטען גנטי שונה במקצת או בהרבה משלנו, והם מבצעים פעולות ומעבדים מידע שאינו נגיש לנו. לא רק שאין אנו מכירים את כל היצורים החיים שנמצאים בחלק יער-גשם כלשהי, אנחנו גם לא מכירים את כל המערכות הפנימיות, התאים, וסוגי החלבונים והראקציות שמתקיימות בגופם - או אפילו בגוף שלנו עצמנו. אם יש נניח 100 סוגי בעלי חיים בחלקה מסויימת, כמות האינטראקציות שיכולה להתקיים בין מינים שונים מגיעה במהירות לעשרות אלפים. כמו כן, השיקולים והמידע הנגישים לחיפושיות ביער או לשלשול או חיידק באדמה אינם נגישים לנו, והם זרים לנו כל כך, עד שברוב הזמן וברוב התרבויות אנו מתפתים לחשוב שאין להם גם כל נגיעה לקיומנו שלנו. אנו מתפתים לחשוב [[האדם נועד לשלוט בטבע|שהאדם שולט בטבע]] או מנותק מהטבע או שהטבע פאסיבי - אם נרצה שהטבע ינוע מנקודה A לנקודה B וישאר בנקודה זו - הטבע פשוט יציית לנו, כי כך מורה הרצון שלנו לפי מוסדות חברתיים שפיתחנו - כמו ה[[שוק]] או המדינה הדמוקרטית, ובהתאם לטכנולוגיות שפיתחנו כמו סכרים, [[חומרי הדברה]] או [[מכוניות]].     
    
בתחום ההיסטוריה קשה לנו יותר לדעת מה היה בעבר הרחוק יותר, במיוחד בתקופה שקדמה להמצאת הכתב, וגם לאחר המצאה זו או לאחר היכולת לתעד דברים באמצעות צילומים וסרטי וידאו עדיין חלקים גדולים נעלמים מעיננו. בין היתר הדבר נובע מכך שאנשים שמים לב ומתעדים תופעות מסויימות ופחות מתעדים תופעות אחרות. שליטים מפארים את מעשיהם והישגיהם, וגם אנשים אחרים עלולים לשקר. כאשר אנו בוחנים אירועים קרובים יותר להווה קשה לנו יותר לדעת את ההשלכות של אירוע או תהליך מסויים, משום שעדיין לא ראינו את ההשלכות האלה. כמו כן באירועים בהווה אנו ערים יותר ל[[תהליך|תהליכים]] - [[תהליך חברתי|תהליכים חברתיים]], [[שינוי טכנולוגי|תהליכים טכנולוגיים]], תהליכים טבעיים ואירועים שונים שעשויים להשפיע על תהליכים או אירועים אחרים. מה גם שיש יותר טכנולוגיה וגם קצב השינוי בתהליכים שונים הולך וגובר. יש סייגים להבנת המציאות גם בתחומים אחרים כמו סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה ועוד לדוגמה הביקורת של לוקאס אומרת שבתחום הכלכלה אם נדע לתת תחזיות כלכליות טובות יותר על סמך מידע וניתוח טובים יותר, אז תחזיות אלה יאפשרו לאנשים לדעת מראש אילו סחורות או חברות יצליחו יותר ולכן דבר זה בעצמו יגרור שינוי של התנהגות השחקנים בשוק.  
 
בתחום ההיסטוריה קשה לנו יותר לדעת מה היה בעבר הרחוק יותר, במיוחד בתקופה שקדמה להמצאת הכתב, וגם לאחר המצאה זו או לאחר היכולת לתעד דברים באמצעות צילומים וסרטי וידאו עדיין חלקים גדולים נעלמים מעיננו. בין היתר הדבר נובע מכך שאנשים שמים לב ומתעדים תופעות מסויימות ופחות מתעדים תופעות אחרות. שליטים מפארים את מעשיהם והישגיהם, וגם אנשים אחרים עלולים לשקר. כאשר אנו בוחנים אירועים קרובים יותר להווה קשה לנו יותר לדעת את ההשלכות של אירוע או תהליך מסויים, משום שעדיין לא ראינו את ההשלכות האלה. כמו כן באירועים בהווה אנו ערים יותר ל[[תהליך|תהליכים]] - [[תהליך חברתי|תהליכים חברתיים]], [[שינוי טכנולוגי|תהליכים טכנולוגיים]], תהליכים טבעיים ואירועים שונים שעשויים להשפיע על תהליכים או אירועים אחרים. מה גם שיש יותר טכנולוגיה וגם קצב השינוי בתהליכים שונים הולך וגובר. יש סייגים להבנת המציאות גם בתחומים אחרים כמו סוציולוגיה, כלכלה, פסיכולוגיה ועוד לדוגמה הביקורת של לוקאס אומרת שבתחום הכלכלה אם נדע לתת תחזיות כלכליות טובות יותר על סמך מידע וניתוח טובים יותר, אז תחזיות אלה יאפשרו לאנשים לדעת מראש אילו סחורות או חברות יצליחו יותר ולכן דבר זה בעצמו יגרור שינוי של התנהגות השחקנים בשוק.  
שורה 27: שורה 30:  
גם ללא המדע ועם מרחק משמעותי מהאמת, אפשר להתקרב להתנהגות מוסרית יותר. לדוגמה היהדות כבר לפני כמה אלפי שנים אמרה "אל תרצח" והכניסה חידושים שונים למוסר. הכוח של המלך מוגבל - הוא עצמו כפוף לרוב לחוקי הדת, או הרעיון לפיו יש חוקי מוסר שחלים על כלל החברה ואין חוקי מוסר נפרדים ל"אדם נעלה" או "אדם נקלה". היהדות גם מכניסה רעיון לפיו דנים אדם בשל חטאיו הוא, ולא הורגים את בניו של אדם בשל פשעים של אבי המשפחה. עם זאת ללא ידע אמיתי יותר על העולם קל היה ליהדות ולדתות אחרות להצדיק דברים כמו עבדות, אלימות ושלילת זכויות מנשים, רצח עם (בתנאים מסויימים), מלחמות, מלוכנות, רצח אנשים בשל מחשבות "לא נכונות" - פשע-מחשבה כמו כפירה או הצהרת נאמנות לאלים אחרים, הוצאות להורג של להט"בים, אנשים שחרגו מהדוגמא הדתית, עסקו ב"כישוף" ועוד.  
 
גם ללא המדע ועם מרחק משמעותי מהאמת, אפשר להתקרב להתנהגות מוסרית יותר. לדוגמה היהדות כבר לפני כמה אלפי שנים אמרה "אל תרצח" והכניסה חידושים שונים למוסר. הכוח של המלך מוגבל - הוא עצמו כפוף לרוב לחוקי הדת, או הרעיון לפיו יש חוקי מוסר שחלים על כלל החברה ואין חוקי מוסר נפרדים ל"אדם נעלה" או "אדם נקלה". היהדות גם מכניסה רעיון לפיו דנים אדם בשל חטאיו הוא, ולא הורגים את בניו של אדם בשל פשעים של אבי המשפחה. עם זאת ללא ידע אמיתי יותר על העולם קל היה ליהדות ולדתות אחרות להצדיק דברים כמו עבדות, אלימות ושלילת זכויות מנשים, רצח עם (בתנאים מסויימים), מלחמות, מלוכנות, רצח אנשים בשל מחשבות "לא נכונות" - פשע-מחשבה כמו כפירה או הצהרת נאמנות לאלים אחרים, הוצאות להורג של להט"בים, אנשים שחרגו מהדוגמא הדתית, עסקו ב"כישוף" ועוד.  
   −
ביסוס פעולות לא מוסריות על דברים שאינם נכונים לא ייחודי לדתות, הוא קיים גם בקרב מפלגות, מנהיגים פוליטיים, חברות ותאגידים, זרמים אידאולוגיים ומדינות. לדוגמה מדינות מפיצות לעיתים קרובות תעמולה, שקרים ומפעילות צנזורה כדי להצדיק מלחמות. היות ויש שני צדדים למלחמה, בדרך כלל לפחות צד אחד מהצדדים הניצים רחוק למדי מהאמת, ולעיתים קרובות שני הצדדים משקרים לפחות במידה מסויימת. חברות מזהמות נוקטות ב[[הכחשת זיהום]] חברות טבק נוקטות באסטרטגיות של [[הכחשת נזקי העישון]] ובני אדם באופן כללי נוקטים ב[[הכחשת אלימות]] - הן כאשר אלימות מופעלת על ידם, הן כאשר היא מופעלת כחלק ממערכת חברתית שבה הם שותפים ומזדהים איתה, ולפעמים גם כאשר האלימות מאיימת על חייהם או על חיי ילדיהם (לדוגמה [[הדחקת נזקי העישון]] בקרב מעשנים, [[הדחקת זיהום]] בקרב שכנים של מפעל מזהם או בקרב עובדים של מפעל כזה).  
+
ביסוס פעולות לא מוסריות על דברים שאינם נכונים לא ייחודי לדתות, הוא קיים גם בקרב מפלגות, מנהיגים פוליטיים, חברות ותאגידים, זרמים אידאולוגיים ומדינות. לדוגמה מדינות מפיצות לעיתים קרובות [[תעמולה]], שקרים ומפעילות [[צנזורה]] כדי להצדיק מלחמות. היות ויש שני צדדים למלחמה, בדרך כלל לפחות צד אחד מהצדדים הניצים רחוק למדי מהאמת, ולעיתים קרובות שני הצדדים משקרים לפחות במידה מסויימת. חברות מזהמות נוקטות ב[[הכחשת זיהום]] חברות טבק נוקטות באסטרטגיות של [[הכחשת נזקי העישון]] ובני אדם באופן כללי נוקטים ב[[הכחשת אלימות]] - הן כאשר אלימות מופעלת על ידם, הן כאשר היא מופעלת כחלק ממערכת חברתית שבה הם שותפים ומזדהים איתה, ולפעמים גם כאשר האלימות מאיימת על חייהם או על חיי ילדיהם (לדוגמה [[הדחקת נזקי העישון]] בקרב מעשנים, [[הדחקת זיהום]] בקרב שכנים של מפעל מזהם או בקרב עובדים של מפעל כזה).  
    
כיום קל לנהוג בצורה לא מוסרית בקרב חברות שדוחות את המדע, בקרב חברות שיש בהן גזענות נרחבת או הכחשה של היחסים בין האדם לבין הטבע. קל לנהוג בצורה לא מוסרית כאשר מתעלמים משיקולים של [[אקולוגיה]] וקיימות או כאשר מתעלמים מ[[השפעה סביבתית|השפעות שיש לאדם על הטבע]] ומהשלכות של השפעות אלה על מינים אחרים (כמו [[הכחדה המונית]]), על בני אדם אחרים החיים כיום (לדוגמה השפעות של [[זיהום]] או של [[משבר המים העולמי]]) או השפעות אפשרויות על דורות העתיד (לדוגמה עקב [שינו אקלים]] או עקב הפרה של [[גבולות פלנטריים]] בהקשרים אחרים).  
 
כיום קל לנהוג בצורה לא מוסרית בקרב חברות שדוחות את המדע, בקרב חברות שיש בהן גזענות נרחבת או הכחשה של היחסים בין האדם לבין הטבע. קל לנהוג בצורה לא מוסרית כאשר מתעלמים משיקולים של [[אקולוגיה]] וקיימות או כאשר מתעלמים מ[[השפעה סביבתית|השפעות שיש לאדם על הטבע]] ומהשלכות של השפעות אלה על מינים אחרים (כמו [[הכחדה המונית]]), על בני אדם אחרים החיים כיום (לדוגמה השפעות של [[זיהום]] או של [[משבר המים העולמי]]) או השפעות אפשרויות על דורות העתיד (לדוגמה עקב [שינו אקלים]] או עקב הפרה של [[גבולות פלנטריים]] בהקשרים אחרים).  
   −
כאשר איננו מכירים את העולם, אילו דברים משפיעים על דברים אחרים, קל לנו ליצור נזקים שלא במודע, או לתת הנמקות מדוע התנהגות מסויימת היא מוסרית ונכונה, כאשר התנהגות זו גורמת פגיעה באנשים אחרים או ביצורים חיים אחרים. לדוגמה אם אנו קונים מוצרים, אבל מוצרים אלה גורמים לזיהום או להרס מערכות אקולוגיות בצידו האחר של העולם, אנו עלולים לתרום למותם של אנשים בלי שנהיה מודעים לכך. קל לנו לוודא שאנו מתנהגים מוסרית כאשר אנו רואים את כל ההשלכות של מעשינו, כאשר ההשלכות האלה קרובות בזמן ובמרחב וכאשר הפגיעות באנשים אחרים זמינות לחושים שלנו. קשה יותר לתפוס פגיעות כאלה אם הן יתרחשו בעוד עשרות שנים או אם התנהגות מובילה לפגיעה סטטיסטית (כמו זיהום או תאונות דרכים) או כאשר הפגיעה לא נקלטת בחושים שלנו (לדוגמה זיהום אוויר, הרס של מערכות אקולוגיות). המדע, הטכנולוגיה, הקפיטליזם ומוסדות חברתיים אחרים מאפשרים לכל אדם השפעה הולכת וגדלה על העולם הטבעי ועל אנשים אחרים - כולל לאדם לא עשיר במיוחד שקונה בשר בשוק מרוחק בסין - שעלול להשפיע על קיומה של מגיפה כלל עולמית שתשפיע גם עליכם. [[ידע הוא כוח]]. המדע והטכנולוגיה מאפשרים לנו כחברה להיות בעלי כוח רב יותר - אבל כוח ללא ריסון שפועל בצורה עיוורת גורר פגיעות לאחרים ועלול בדרך כלל לסכן גם את מי שמפעיל את הכוח בעצמו.
+
כאשר איננו מכירים את העולם, אילו דברים משפיעים על דברים אחרים, קל לנו ליצור נזקים שלא במודע, או לתת הנמקות מדוע התנהגות מסויימת היא מוסרית ונכונה, כאשר התנהגות זו גורמת פגיעה באנשים אחרים או ביצורים חיים אחרים. לדוגמה אם אנו קונים מוצרים, אבל מוצרים אלה גורמים ל[[זיהום]] או להרס [[מערכות אקולוגיות]] בצידו האחר של העולם, אנו עלולים לתרום למותם של אנשים בלי שנהיה מודעים לכך. קל לנו לוודא שאנו מתנהגים מוסרית כאשר אנו רואים את כל ההשלכות של מעשינו, כאשר ההשלכות האלה קרובות בזמן ובמרחב וכאשר הפגיעות באנשים אחרים זמינות לחושים שלנו. קשה יותר לתפוס פגיעות כאלה אם הן יתרחשו בעוד עשרות שנים או אם התנהגות מובילה לפגיעה סטטיסטית (כמו זיהום או תאונות דרכים) או כאשר הפגיעה לא נקלטת בחושים שלנו (לדוגמה [[זיהום אוויר]], הרס של מערכות אקולוגיות). המדע, הטכנולוגיה, ה[[קפיטליזם]] ומוסדות חברתיים אחרים מאפשרים לכל אדם השפעה הולכת וגדלה על העולם הטבעי ועל אנשים אחרים - כולל לאדם לא עשיר במיוחד שקונה בשר בשוק מרוחק בסין - שעלול להשפיע על קיומה של מגיפה כלל עולמית שתשפיע גם עליכם. הטענה ש[[ידע הוא כוח]] נכונה - המדע מאפשר [[טכנולוגיה]] שמאפשרת לנו כחברה להיות בעלי כוח רב יותר - אבל כוח ללא ריסון שפועל בצורה עיוורת גורר פגיעות לאחרים ועלול בדרך כלל לסכן גם את מי שמפעיל את הכוח בעצמו.
    
==האם אנחנו כבר נמצאים בתרבות מדעית==
 
==האם אנחנו כבר נמצאים בתרבות מדעית==

תפריט ניווט