שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
הגהה
שורה 1: שורה 1: −
[[קובץ:Plastic Pollution in Ghana.jpg|ממוזער|[[פסולת פלסטיק]] בחופי גאנה. פסולת הפלסטיק גורמת למטרד למתרחצים בחופים, וגורמת כנראה לבעיות בריאות ובעיות אקולוגיות שונות. מסיבות אלה בשנים האחרונות יותר ויותר ארגונים ומדינות קוראים להפחתת השימוש בפלסטיק חד פעמי]]
+
[[קובץ:Plastic Pollution in Ghana.jpg|ממוזער|[[פסולת פלסטיק]] בחופי גאנה. פסולת הפלסטיק גורמת למטרד למתרחצים בחופים, וגורמת כנראה לבעיות בריאות ובעיות אקולוגיות שונות. מסיבות אלה בשנים האחרונות יותר ויותר ארגונים ומדינות קוראים להפחתת השימוש בפלסטיק חד פעמי.]]
 
'''מאבק בזיהום הפלסטיק''' כולל מאבקים וצעדי חקיקה, רגולציות, נורמות ו[[שינויים טכנולוגיים]] למען צמצום הנזקים מ[[פסולת פלסטיק]] ובעיות נוספות עקב שימוש ב[[פלסטיק חד פעמי]].  
 
'''מאבק בזיהום הפלסטיק''' כולל מאבקים וצעדי חקיקה, רגולציות, נורמות ו[[שינויים טכנולוגיים]] למען צמצום הנזקים מ[[פסולת פלסטיק]] ובעיות נוספות עקב שימוש ב[[פלסטיק חד פעמי]].  
 
במקומות רבים בעולם, כולל ב[[ישראל]], צומצמו הנזקים מה[[זיהום]] ושאר הבעיות שגורם ה[[פלסטיק]].
 
במקומות רבים בעולם, כולל ב[[ישראל]], צומצמו הנזקים מה[[זיהום]] ושאר הבעיות שגורם ה[[פלסטיק]].
   −
== שנות ה-70 - גרינוואש ומיקוד תשומת הלב בנקיון ברשות הרבים==
+
== שנות ה-70 של המאה ה-20 - גרינווש ומיקוד תשומת הלב בניקיון ברשות הרבים==
באמצע המאה ה-20 החלה לעלות בעיית ה[[פסולת]]. שימוש הולך וגובר ב[[פלסטיק]] ו[[נייר]] כדי לעטוף מוצרים וכדי לייצר [[מוצרים חד-פעמיים]] כולל כלי אוכל חד פעמיים, יצר בעיה אסטטית. אנשים זעמו על השלכת הפסולת הרבה לטבע. ארגון "[[שמרו את אמריקה יפה]]" הוקם ומומן על ידי חברות מסחריות, במטרה להפחית את בעיית הפסולת ברשות הרבים - הלכלוך שרואים ברחוב או בטבע. עד שנות ה-60 ההסברה הזו הספיקה, אבל בשנות ה-60 היה לחץ של פעילי סביבה נגד חברות מזהמות.  
+
באמצע המאה ה-20 החלה לעלות בעיית ה[[פסולת]]. שימוש הולך וגובר ב[[פלסטיק]] ו[[נייר]] כדי לעטוף מוצרים וכדי לייצר [[מוצרים חד-פעמיים]] כולל כלי אוכל חד פעמיים, יצר בעיה אסתטית. אנשים זעמו על השלכת הפסולת הרבה לטבע. ארגון "[[שמרו את אמריקה יפה]]" הוקם ומומן על ידי חברות מסחריות, במטרה להפחית את בעיית הפסולת ברשות הרבים - הלכלוך שרואים ברחוב או בטבע. עד שנות ה-60 ההסברה הזו הספיקה, אבל בשנות ה-60 היה לחץ של פעילי סביבה נגד חברות מזהמות.  
   −
בשנות ה-70 הארגון הכין את אחת הפרסומות הידועות ביותר בתחום - '''"[[שמרו את אמריקה יפה|פרסומת האינדאני הבוכה]]"''' שהציגה אנשים שמזהמים את הטבע באמצעות אריזות נייר ופלסטיק. הקפמיין מיקד את תשומת הלב בבעיה של לכלוך ברשות הרבים, והתעלם מבעיות אחרות של [[זיהום]]. כמו כן הקמפיין מיקד את תשומת הלב בהתנהגות של צרכנים ולא באחריות של יצרנים לנושא. דבר זה יצר רושם בקרב תושבי ארצות הברית שהבעיה המרכזית היא לזרוק את הפסולת אל הפח, ובכך הבעיה תעלם. גישה זו זכתה לימים לביקורת נרחבת. בין היתר גם בגלל שהחברות שמאחורי הארגון לא חשפו את זהותן לציבור. דבר זה נחשב כיום כדוגמה של [[גרינווש]] {{הערה|שם=DUNAWAY|FINIS DUNAWAY, [https://www.chicagotribune.com/opinion/commentary/ct-perspec-indian-crying-environment-ads-pollution-1123-20171113-story.html The 'Crying Indian' ad that fooled the environmental movement] , chicago tribune, NOV 21, 2017}} וכן של טכניקה ב[[יחסי ציבור]] של [[הסטת אשמה]].
+
בשנות ה-70 הארגון הכין את אחת הפרסומות הידועות ביותר בתחום - '''"[[שמרו את אמריקה יפה|פרסומת האינדיאני הבוכה]]"''' שהציגה אנשים שמזהמים את הטבע באמצעות אריזות נייר ופלסטיק. הקמפיין מיקד את תשומת הלב בבעיה של לכלוך ברשות הרבים, והתעלם מבעיות אחרות של [[זיהום]]. כמו כן הקמפיין מיקד את תשומת הלב בהתנהגות של צרכנים ולא באחריות של יצרנים לנושא. דבר זה יצר רושם בקרב תושבי ארצות הברית שהבעיה המרכזית היא לזרוק את הפסולת אל הפח, ובכך הבעיה תיעלם. גישה זו זכתה לימים לביקורת נרחבת. בין היתר גם בגלל שהחברות שמאחורי הארגון לא חשפו את זהותן לציבור. דבר זה נחשב כיום כדוגמה של [[גרינווש]] {{הערה|שם=DUNAWAY|FINIS DUNAWAY, [https://www.chicagotribune.com/opinion/commentary/ct-perspec-indian-crying-environment-ads-pollution-1123-20171113-story.html The 'Crying Indian' ad that fooled the environmental movement] , chicago tribune, NOV 21, 2017}} וכן של טכניקה ב[[יחסי ציבור]] של [[הסטת אשמה]].
   −
הגישה של "זרקו את הפסולת לפח" או אפילו "מחזור" היא גישה של [[שיטת הטיפול המאוחר|גישת הטיפול המאוחר]] או גישת "קצה הצינור" - לפיה קיימת בעיה מערכתית שקיימת בגלל סדר חברתי-כלכלי כלשהו, ובמקום להתמודד איתו בצורה שורשית (רדיקלית) מנסנים להתמודד איתה על ידי "פלסטר" מקומי - לדוגמה לקחת מפעל מזהם ולהכניס בקצה הצינור פילטר נגד רעלים. קיימות בעיות רבות שלא יפתרו בגישה זו לדוגמה הזיהום שנגרם עקב ייצור הפלסטיק או זה שבגלל הכמות העצומה של פסולת פלסטיק ומשקלה הקל חלק ממנה תמיד יזלוג לסביבה הטבעית.
+
הגישה של "זרקו את הפסולת לפח" או אפילו "מחזור" היא גישה של [[שיטת הטיפול המאוחר|גישת הטיפול המאוחר]] או גישת "קצה הצינור" - לפיה קיימת בעיה מערכתית שקיימת בגלל סדר חברתי-כלכלי כלשהו, ובמקום להתמודד איתו בצורה שורשית (רדיקלית) מנסים להתמודד איתה על ידי "פלסטר" מקומי - לדוגמה לקחת מפעל מזהם ולהכניס בקצה הצינור פילטר נגד רעלים. קיימות בעיות רבות שלא יפתרו בגישה זו לדוגמה הזיהום שנגרם עקב ייצור הפלסטיק או זה שבגלל הכמות העצומה של פסולת פלסטיק ומשקלה הקל חלק ממנה תמיד יזלוג לסביבה הטבעית.
    
== קמפיין ארגון האומות המאוחדות ==
 
== קמפיין ארגון האומות המאוחדות ==
שורה 85: שורה 85:  
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_lightweight_plastic_bags הפחתת שימוש בשקיות פלסטיק], ויקיפדיה באנגלית
 
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_lightweight_plastic_bags הפחתת שימוש בשקיות פלסטיק], ויקיפדיה באנגלית
* אילנה קוריאל, [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5519371,00.html אילת תאסור הכנסת פלסטיק לחופי הרחצה], ynet, 03.06.19
+
* אילנה קוריאל, [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5519371,00.html אילת תאסור הכנסת פלסטיק לחופי הרחצה], ynet, 03.06.2019
    
== הערות שוליים ==
 
== הערות שוליים ==

תפריט ניווט