שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 476 בתים ,  07:30, 20 ביוני 2022
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
[[קובץ:Lacanja burn.JPG|thumb|left|400px||חלקת יער שנשרפה במסגרת [[חקלאות כרות והבער]] בדרום מקסיקו. חלק ניכר מבירוא היערות הוא לשם חקלאות או מחצבים ולאו דווקא לשם העץ.]]
 
[[קובץ:Lacanja burn.JPG|thumb|left|400px||חלקת יער שנשרפה במסגרת [[חקלאות כרות והבער]] בדרום מקסיקו. חלק ניכר מבירוא היערות הוא לשם חקלאות או מחצבים ולאו דווקא לשם העץ.]]
   −
'''בירוא יערות''' (באנגלית: '''Deforestation''') הוא תהליך של השמדת יערות טבעיים באמצעות כריתה מאסיבית של עצים ו/או הבערת עצים באזורים מיוערים, לרוב על ידי בני אדם. השפעותיה הרסניות במיוחד כשמדובר ב[[יער אקולוגי]] (כגון [[חורש טבעי]]).
+
'''בירוא יערות''' (באנגלית: '''Deforestation''') הוא תהליך של השמדת [[יער|יערות טבעיים]] באמצעות כריתה מאסיבית של עצים ו/או הבערת עצים באזורים מיוערים, לרוב על ידי [[בני אדם]]. השפעותיה הרסניות במיוחד כשמדובר ב[[יער אקולוגי]] (כגון [[חורש טבעי]]).
   −
סיבה אחת לבירוא יערות היא כדי להשתמש בעצים כדלק או כ[[חומרי גלם]] למוצרים. המוצרים כוללים הספקת דלק לבישול ולחימום ([[פחם עץ|פחם העץ]] או בצורה ישירה), עץ לבנייה, עץ לריהוט ולשם [[נייר]] וקרטון, סיבה מרכזית אחרת לבירוא יערות היא להשתמש בקרקע המבוראת - לשם [[חקלאות]], למרעה או להתיישבות אנושית דבר זה מכונה [[חקלאות כרות והבער]].
+
סיבה אחת לבירוא יערות היא כדי להשתמש בעצים כדלק או כ[[חומרי גלם]] למוצרים. המוצרים כוללים הספקת דלק לבישול ולחימום ([[פחם עץ|פחם העץ]] או בצורה ישירה), עץ לבנייה, עץ לריהוט ולשם [[נייר]] וקרטון, סיבה מרכזית אחרת לבירוא יערות היא להשתמש בקרקע המבוראת - לשם [[חקלאות]], ל[[מרעה]] או להתיישבות אנושית דבר זה מכונה [[חקלאות כרות והבער]].
   −
השמדת היערות ללא יעור מחודש בהיקף מספק ובצורה הנכונה מובילה להרס של בתי גידול ושל [[מערכות אקולוגיות]], ל[[הכחדת מינים]] והקטנת המגוון הגנטי. אזורים שבוראו עוברים בדרך כלל [[סחף]] משמעותי של הקרקע ושל חומרי ההזנה שבה ולעיתים קרובות הופכים לאדמה צחיחה או מדברית. דבר זה תורם ל[[הצפות]] אובדן מי שתייה, ול[[מדבור]].  
+
השמדת היערות ללא יעור מחודש בהיקף מספק ובצורה הנכונה מובילה להרס של בתי גידול ושל [[מערכות אקולוגיות]], ל[[הכחדת מינים]] והקטנת [[המגוון הגנטי]]. אזורים שבוראו עוברים בדרך כלל [[סחף]] משמעותי של הקרקע ושל חומרי ההזנה שבה ולעיתים קרובות הופכים לאדמה צחיחה או מדברית. דבר זה תורם ל[[הצפות]] אובדן מי שתייה, ול[[מדבור]].  
   −
בירוא יערות הוא [[תהליך ארוך טווח|תהליך מתמשך]] שמתקיים החל מראשית החקלאות מלפני 10,000 שנה, והוא מתרחש בהיקף גדול ובקצב גדל והולך בעשורים האחרונים. יש לו השפעות נרחבות על [[שינוי האקלים]], על הגאוגרפיה והסביבה.  
+
בירוא יערות הוא [[תהליך ארוך טווח|תהליך מתמשך]] שמתקיים החל מ[[היסטוריה של החקלאות|ראשית החקלאות]] מלפני 8,000 שנה, דבר שהוביל להרס של כ-80% משטחי היער שהיו בכדור הארץ.{{הערה|שם=צפוןאמריקה|[https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/ffgc.2020.00090/full The State of Conservation in North America’s Boreal Forest: Issues and Opportunities]}} ה[[קצב]] [[תהליך]] היעור גדל והוא מתרחש והולך בעשורים האחרונים. יש לו השפעות נרחבות על [[שינוי האקלים]], על [[הכחדת מינים]] על תהליכי [[מדבור]] על הגאוגרפיה והסביבה.  
   −
היחס שמקבלים היערות שונה מאוד ממדינה למדינה. כך לדוגמה בברזיל בשנה אחת נכרתו 500 מיליון עצים{{הערה|אוואז [https://secure.avaaz.org/campaign/en/amazon_apocalypse_loc/?slideshow Brazil: End the Amazon apocalypse!]}}. לעומת זאת באתיופיה נשתלו 2.6 מיליארד עצים תוך מספר חודשים והם מתכוונים להגיע ל 4 מיליארד בשנה{{הערה|ויינט, AP [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5559893,00.html שיא עולם: המדינה ששתלה 350 מיליון עצים ביום] 27 ביולי 2019}}. [[יערות ישראל]] בוראו בעבר באופן משמעותי. בעשורים האחרונים יש נטיעה של עצים רבים, אם כי קיימת ביקורת על סוגי העצים וקשיים בנושא בגלל [[התחממות גלובאלית בישראל]] ו[[בצורת בישראל]] וכן כריתת יערות עקב [[גידול אוכלוסיית ישראל]].  
+
היחס שמקבלים היערות שונה מאוד ממדינה למדינה. כך לדוגמה ב[[ברזיל]] בשנה אחת נכרתו 500 מיליון עצים{{הערה|אוואז [https://secure.avaaz.org/campaign/en/amazon_apocalypse_loc/?slideshow Brazil: End the Amazon apocalypse!]}}. לעומת זאת באתיופיה נשתלו 2.6 מיליארד עצים תוך מספר חודשים והם מתכוונים להגיע ל 4 מיליארד בשנה{{הערה|ויינט, AP [https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5559893,00.html שיא עולם: המדינה ששתלה 350 מיליון עצים ביום] 27 ביולי 2019}}. [[יערות ישראל]] בוראו בעבר באופן משמעותי. בעשורים האחרונים יש נטיעה של עצים רבים, אם כי קיימת ביקורת על סוגי העצים וקשיים בנושא בגלל [[התחממות גלובאלית בישראל]] ו[[בצורת בישראל]] וכן כריתת יערות עקב [[גידול אוכלוסיית ישראל]].  
    
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
בני אדם כורתים ושורפים יערות כבר זמן רב. [[המהפכה החקלאית]] שהחלה לפני כ-10,000 שנה הובילה לגידול במספר האנשים בפלנטה ולהגדלה מתמדת בשטחי ה[[חקלאות]]. שטחים אלה נלקחו על חשבון [[מערכות אקולוגיות]] אחרות, לרוב על חשבון יערות. תהליך כריתת היערות היה [[תהליך ארוך טווח]] שהתקדם לאיטו במשך אלפי שנים. במקומות רבים מדובר ב[[חקלאות כרות והבער]] - הקרקע מאבדת בהדרגה את יסודות ההזנה שנוצרו באדמת היער, ונגרם תהליך של [[סחף קרקע]] - כך שתוך שנים מספר הקרקע ננטשת והחקלאים עוברים לבער חלקות יער חדשות, דבר שיוצר [[מדבור]]. בחלק מהמקומות החקלאים הצליחו לשמור על פריון הקרקע. בגלל שילוב של מחלות מדבקות, מלחמות ו[[עוני]] - [[גידול אוכלוסיית העולם]] התרחש בקצב איטי ועם הגידול הזה גדל בהתמדה השטח החקלאי ושטחי המרעה על חשבון שטחי יערות. לפי הערכות תהליך איטי זה הוביל בהדרגה להרס של כ-80% משטחי היערות שהיו בעבר. יערות עצומים שהיו ברחבי אירופה, רוסיה, דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ויבשות אמריקה נכרתו. {{הערה|ראו [https://carmelhorowitz1.wixsite.com/teach?fbclid=IwAR3aPOjSAQeQql0nya8GxgaiskJa8IVw1JkLVRzPPFCUzm_HZ4j_6Vfeta8 מפה] באתר של אריאל הורוביץ}} בחלק מהמקומות תהליכי [[מדבור]] הפכו את האיזור הפורה למקום צחיח או מדבר.
+
 
 +
 
 +
בני אדם כורתים ושורפים יערות כבר זמן רב. [[המהפכה החקלאית]] שהחלה לפני כ-10,000 שנה הובילה לגידול במספר האנשים בפלנטה ולהגדלה מתמדת בשטחי ה[[חקלאות]]. שטחים אלה נלקחו על חשבון [[מערכות אקולוגיות]] אחרות, לרוב על חשבון יערות. תהליך כריתת היערות היה [[תהליך ארוך טווח]] שהתקדם לאיטו במשך אלפי שנים. במקומות רבים מדובר ב[[חקלאות כרות והבער]] - הקרקע מאבדת בהדרגה את יסודות ההזנה שנוצרו באדמת היער, ונגרם תהליך של [[סחף קרקע]] - כך שתוך שנים מספר הקרקע ננטשת והחקלאים עוברים לבער חלקות יער חדשות, דבר שיוצר [[מדבור]]. בחלק מהמקומות החקלאים הצליחו לשמור על פריון הקרקע. בגלל שילוב של מחלות מדבקות, מלחמות ו[[עוני]] - [[גידול אוכלוסיית העולם]] התרחש בקצב איטי ועם הגידול הזה גדל בהתמדה השטח החקלאי ושטחי המרעה על חשבון שטחי יערות. לפי הערכות תהליך איטי זה הוביל בהדרגה להרס של כ-80% משטחי היערות שהיו בעבר. יערות עצומים שהיו ברחבי אירופה, רוסיה, דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון, אפריקה ויבשות אמריקה נכרתו. {{הערה|שם=צפוןאמריקה|}}{{הערה|ראו [https://carmelhorowitz1.wixsite.com/teach?fbclid=IwAR3aPOjSAQeQql0nya8GxgaiskJa8IVw1JkLVRzPPFCUzm_HZ4j_6Vfeta8 מפה] באתר של כרמל הורוביץ}} בחלק מהמקומות תהליכי [[מדבור]] הפכו את האיזור הפורה למקום צחיח או מדבר.
    
==קצב אובדן היערות==
 
==קצב אובדן היערות==

תפריט ניווט