שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 682 בתים ,  07:33, 26 בספטמבר 2021
שורה 59: שורה 59:     
===מודל מאוזן===
 
===מודל מאוזן===
המחברים טוענים כי כדי להבין את ההתנהגות של מערכת חברתית יש צורך במודל מאוזן מבחינת מורכבותו - לא הגיוני לייצר מודל עשיר מאוד בפרטים בתחום מסויים אבל בעל הנחות פשטניות מאוד בתחום אחר. לדוגמה מודלים דמוגרפיים רבים מתייחסים לנתונים רבים- כמו היחס בין המינים או הרכבי שכבות גיל, אבל הם מניחים שאחוזי הלידה והמוות ילכו בעקבות מגמות שנקבעו מראש. דוגמה אחרת היא מודלים כלכליים המכילים עשרות או מאות סקטורים בכלכלה אבל מניחים קשרים לינאריים בין תשומות לתפוקות; או סוכנים הפועלים לפי [[מידע מלא]] על פי והתנהגות "[[רציונליזם|רציונלית]]".
+
המחברים טוענים כי כדי להבין את ההתנהגות של מערכת חברתית יש צורך במודל מאוזן [[מערכת מורכבת|מבחינת מורכבותו]] - לא הגיוני לייצר מודל עשיר מאוד בפרטים בתחום מסויים אבל בעל הנחות פשטניות מאוד בתחום אחר. לדוגמה [[מודלים דמוגרפיים]] רבים מתייחסים לנתונים רבים- כמו היחס בין המינים או הרכבי שכבות גיל, אבל המודלים האלה מניחים שאחוזי הלידה והמוות ילכו בעקבות מגמות שנקבעו מראש. דוגמה אחרת היא [[חקר הכלכלה|מודלים כלכליים]] המכילים עשרות או מאות סקטורים בכלכלה אבל מניחים קשרים לינאריים בין תשומות לתפוקות; או סוכנים הפועלים לפי [[מידע מלא]] על פי והתנהגות "[[רציונליזם|רציונלית]]" ("[[האדם הכלכלי]]").
 +
 
 +
היבט נוסף בו המשוואות מאוזנות הוא השימוש ב[[יחידת מידה|יחידות מידה]] כך שהמשוואה מאוזנת משני צידה על ידי אותן יחידות מידה, וניתן למדוד כל אחד מהמשתנים ביחידות ברורות ומוסכמות - זאת בניגוד למשוואות רבות ב[[כלכלה נאו קאלסית]] המתייחסות לגדלים עמומים או שאין בהם איזון ביחידות המידה ועלולות לבלבל לדוגמה בין זרם לבין מאגר.
    
==הרצות של המודל==
 
==הרצות של המודל==

תפריט ניווט