שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
{{מאמר דעה|האזרח דרור}}
 
{{מאמר דעה|האזרח דרור}}
 +
{{מאמר לא שלם}}
   −
'''חישוב לאחור של קיימות וצמיחה''' הוא מידול תאורטי בנסיון להבין האם וכיצד יש גבולות ל[[צמיחה כלכלית]] בגלל בעיות של [[קיימות]], באמצעות שיטה של אינדוקציה לאחור. בשיטה זו קודם מניחים שיש פתרון מקיים של הכלכלה, אז מנסים לגזור את התנאים שפתרון כזה מחייב, ואז לאור תנאים אלה מנסים להבין אילו מגבלות, אם בכלל מוטלות על הצמיחה הכלכלית ועל גודלה של האוכלוסיה, ואיזה תפקיד, אם בכלל יש לטכנלוגיה בפריצה של גבולות אלה.  
+
'''חישוב לאחור של קיימות וצמיחה''' הוא מידול תאורטי בנסיון להבין האם וכיצד יש גבולות ל[[צמיחה כלכלית]] בגלל בעיות של [[קיימות]], באמצעות שיטה של אינדוקציה לאחור.  
   −
כל התסריטים להלן מניחים תנאי קיימות לפ ניסוח של [[הצעד הטבעי]]
+
בשיטה זו מניחים קודם כל שהכלכלה כבר הצליחה להגיע לתנאים של קיימות (לפי הגדרות פיזיות), יחד עם הנחות שונות לגבי התנאים השוררים במצב זה של קיימות, אז מנסים לגזור את התנאים שפתרון כזה מחייב על הכלכלה (במונחים של ייצור קודם כל), ואז לאור תנאים אלה מנסים להבין אילו מגבלות, אם בכלל, מוטלות על הצריכה החומרית, הצמיחה הכלכלית ועל גודלה של האוכלוסיה, ואיזה תפקיד, אם בכלל יש לטכנולוגיה בפריצה של גבולות אלה.
==תסריט 1==
+
 
 +
במובן זה מקיימים דבר הפוך מאשר המודל של [[דונאלה מדווז]] ב[[גבולות לצמיחה]]. במרכז המודל של [[עולם 3]] יש מודל תאורטי (שמתבסס על המציאות כמובן), שבו יש צמיחה של הכלכלה החומרית ושל האוכלוסיה, והחוקרים ומנסים להסיק מאלה מה הם הן המגמות לעתיד והאם הן יכולות לקיים תנאים מינמליים של קיימות. כלומר במודל ההוא, אנחנו מתחילים בהווה, שבו צמיחה חומרית ואנושית הן עובדות, והדבר הנתון בסימן שאלה הוא הקיימות.
 +
 
 +
במודל שלנו, הקיימות (החזקה יחסית למודל של מדווז) היא עובדה מוגמרת, ואילו היכולת התאורטית של צמיחה כלכלית חומרית או אנרגטית  היא זו שעומדת במבחן, כמו גם המעמד שיש לטכנולוגיה או למרכיבים נוספים (כמו השהיות זמן) להשפיע על התוצאה.
 +
 
 +
לשם פשטות, אין כאן הסתכלות על מבנה ההחלטות הכלכלי (לדוגמה שוק או מתכנן מרכזי) או הפוליטי אלא רק על מגמות כלליות ופיזיות כמו זרמי חומרים, אנרגיה וכו'.
 +
 
 +
במגבלות המונחות על התסריטים, אפשר ללכת לכיוון אופטימי (הסרת מגבלות) או לכיוון פסימי וראלי יותר - במובן שהוא קרוב יותר למצב הדברים כפי שאנו מכירים אותו כיום.
 +
 
 +
כל התסריטים להלן מניחים תנאי קיימות לפי 4 הכללים של [[הצעד הטבעי]] ושל [[המהפכה התעשייתית הבאה]]
 +
==תסריט "ביוספרה מנוהלת"==
 
תסריט זה יוצא מנקודת הנחה ש:
 
תסריט זה יוצא מנקודת הנחה ש:
 
* אין יציאה מכדור הארץ לצורך הפקת אנרגיה או חומרי גלם,  
 
* אין יציאה מכדור הארץ לצורך הפקת אנרגיה או חומרי גלם,  
 
* אין היתוך גרעיני
 
* אין היתוך גרעיני
* הטבע צומצם לאחוז מסויים פראי, מנותק לגמרי מכלכלת האדם בכל מובן שהוא,  או לאפס אחוז פראיוכלצ שאר הטבע כולו מנוהל על ידי בני האדם.  
+
* הטבע צומצם לאחוז מסויים פראי, מנותק לגמרי מכלכלת האדם בכל מובן של זרימת חומרים מוצקים או חומרים נוזלים או אנרגיהוכל שאר הטבע ו[[שירותי הביוספרה]] (לדוגמה לצורך ייצור מזון או חמצן) מנוהל על ידי בני האדם.
 +
 
 +
==תסריט "ביופסרה 2"==
 +
כמו תסריט "ביוספרה מנוהלת" אבל דומה יותר לניסוי [[ביוספרה 2]].  יש נתק מוחלט בין הטבע הפראי לכלכלת האדם כלומר האדם יושב בישובים ענקיים של כיפות (אין גם חילופי גזים בין האדם לביוספרה), או שהטבע הפראי נכחד לחלוטין, וכל הכדור מנוהל על ידי האדם.  
   −
==תסריט 2==  
+
==תסריט "הרמוניה"==  
 
* אין יציאה מכדור הארץ לצורך הפקת אנרגיה או חומרי גלם,  
 
* אין יציאה מכדור הארץ לצורך הפקת אנרגיה או חומרי גלם,  
 
* אין היתוך גרעיני
 
* אין היתוך גרעיני
* האדם חי לצד הטבע
+
* האדם חי לצד אחוז מסויים של ביוספרה פראית לא מנוהלת ושומר שהיא לא תפגע מפעילותו לפי כללי הקיימות.
 +
 
      −
{{מאמר לא שלם}}
+
[[קטגוריה:מערכות]]
 +
[[קטגוריה:כלכלה אקולוגית]]
 +
[[קטגוריה:קיימות]]
 +
[[קטגוריה:צמיחה כלכלית]]

תפריט ניווט