שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 6: שורה 6:  
קיימים תהליכים נוספים המשפיעים על התפתחות המדע ובהם [[צמיחה כלכלית]], [[עיור]], ביצוע מסעות ו[[אימפריאליזם]], פיתוח [[כלי נשק]], [[גידול אוכלוסין]], ושינויים כלכליים וחברתיים רבים, בהם התפתחות ה[[קפיטליזם]], ה[[המהפכה התעשייתית]] והרחבת ה[[השכלה]]. שינויים חשובים הם האמפריציזים וה[[מוכנות להודות בבורות]] שמתפתחים בחלקים של התרבות המערבית ומפרידים תרבות זו מתרבויות אחרות.  
 
קיימים תהליכים נוספים המשפיעים על התפתחות המדע ובהם [[צמיחה כלכלית]], [[עיור]], ביצוע מסעות ו[[אימפריאליזם]], פיתוח [[כלי נשק]], [[גידול אוכלוסין]], ושינויים כלכליים וחברתיים רבים, בהם התפתחות ה[[קפיטליזם]], ה[[המהפכה התעשייתית]] והרחבת ה[[השכלה]]. שינויים חשובים הם האמפריציזים וה[[מוכנות להודות בבורות]] שמתפתחים בחלקים של התרבות המערבית ומפרידים תרבות זו מתרבויות אחרות.  
   −
התחזקות המדע והתבססותו הובילה לשינויים טכנולוגיים וחברתיים רבים - לדוגמה פיתוח הכימיה אפשר את פיתוח חומרי הנפץ ששינו את האופי וההיקף של מלחמות, [[המהפכה המיקרוביולוגית]] הפחיתה מאוד את תמותת הילדים והובילה לעליה עצומה ב[[תוחלת חיים]], הטלגרף איפשר [[יתרונות לגודל]] של תאגידים וצבאות גדולים יותר וסייע בהתפשטות ה[[קולוניאליזם]] וה[[גלובליזציה]] ו[[הגלולה למניעת הריון]] אפשרה הפרדה בין מין לבין נישואים והולדת ילדים ואשפרה לנשים לצאת לעבודה ולהשתלב בחיים הציבוריים ואפשרה [[מעבר דמוגרפי]].
+
התחזקות המדע והתבססותו הובילה לשינויים טכנולוגיים וחברתיים רבים - לדוגמה פיתוח הכימיה אפשר את פיתוח חומרי הנפץ ששינו את האופי וההיקף של מלחמות, [[המהפכה המיקרוביולוגית]] הפחיתה מאוד את תמותת הילדים והובילה לעליה עצומה ב[[תוחלת חיים]], הטלגרף אפשר [[יתרונות לגודל]] של [[תאגידים ]]וצבאות גדולים יותר וסייע בהתפשטות ה[[קולוניאליזם]] וה[[גלובליזציה]] ו[[הגלולה למניעת הריון]] אפשרה הפרדה בין מין לבין נישואים והולדת ילדים ואפשרה לנשים לצאת לעבודה ולהשתלב בחיים הציבוריים ואפשרה [[מעבר דמוגרפי]].
 
   
 
   
עיקר השליטה במימון והכוונת מדע היא על ידי תאגידים גדולים וממשלות, ולא בהכרח רק על ידי מדענים. לא תמיד המדע בהכרח משפר את מצבם של כולם – לדוגמה המסע של ג'יימס קוק סייע לחקר הצפדינה וגילוי אוסטרליה בידי המערב, אבל בד בבד הוא גם אפשר את ה[[קולוניאליזם]] הבריטי במדינות רבות. טכנולוגיות רבות שימשו לא רק לטובה אלא ככלי נשק המוניים או יצרו בעיות סביבה שונות. עם הזמן התברר שלא רק שידע הוא כוח אלא גם שהפרשי כוח גדולים עלולים לגרום תופעות של ניצול, הטעיה או הרג, וכי שינוי שנובע תודות לטכנולוגיה ולמדע בדרך כלל מביא גם תוצאות בלתי צפויות – לדוגמה פקקי תנועה, [[תאונות דרכים]], פרבור או [[התחממות עולמית]] עקב שימוש ב[[מכוניות]]. [[חקלאות תעשייתית]] אפשרה שפע של מזון אבל גם יצרה בעיות סביבה ו[[חקלאות בת קיימא|קיימות]] והיא גורמת סבל רב למיליארדי בעלי חיים. ניצול כוחני של המדע, [[הכחשת אלימות]] וניצול המדע לצרכים פוליטיים, גורמים לכך שהכוח של המדע מוביל להאצה של [[הכחדה המונית בימנו]] ועלולים ליצור איומים על עתיד האנושות.  
+
עיקר השליטה במימון והכוונת מדע היא על ידי [[תאגידים גדולים]] וממשלות, ולא בהכרח רק על ידי מדענים. לא תמיד המדע בהכרח משפר את מצבם של כולם – לדוגמה המסע של ג'יימס קוק סייע לחקר הצפדינה וגילוי אוסטרליה בידי המערב, אבל בד בבד הוא גם אפשר את ה[[קולוניאליזם]] הבריטי במדינות רבות. טכנולוגיות רבות שימשו לא רק לטובה אלא ככלי נשק המוניים או יצרו [[בעיות סביבה]] שונות. עם הזמן התברר שלא רק ש[[ידע הוא כוח]] אלא גם שהפרשי כוח גדולים עלולים לגרום תופעות של ניצול, הטעיה או הרג, וכי שינוי שנובע תודות לטכנולוגיה ולמדע בדרך כלל מביא גם תוצאות בלתי צפויות – לדוגמה פקקי תנועה, [[תאונות דרכים]], פרבור או [[התחממות עולמית]] עקב שימוש ב[[מכוניות]]. [[חקלאות תעשייתית]] אפשרה שפע של מזון אבל גם יצרה בעיות סביבה ו[[חקלאות בת קיימא|קיימות]] והיא גורמת סבל רב למיליארדי בעלי חיים. ניצול כוחני של המדע, [[הכחשת אלימות]] וניצול המדע לצרכים פוליטיים, גורמים לכך שהכוח של המדע מוביל להאצה של [[הכחדה המונית בימנו]] ועלולים ליצור [[איומים על עתיד האנושות]].  
   −
המדע גם סייע להתפתחות ה[[קפיטליזם]] והליברליזם ונעזר בהם, והוביל גם לדעיכת הפאודליזם והמלוכנות. הידע החדש שהמדע מביא וכן השינוי הטכנולוגי שהוא מביא, ממשיכים לשנות את החברה. דבר זה עלול להוות איום על גורמי כוח בחברה. יש גם התנגדות למדע על רקע [[שמרנות]] וכן וניסיונות [[הכחשת מדע]] ו/או הטייה של מחקרים מצד דתות, [[תאגידים גדולים]], ממשלות, פוליטיקאים ואידאולוגים שהמדע עלול לאיים על מעמדם וכוחם.
+
המדע גם סייע להתפתחות ה[[קפיטליזם]] וה[[ליברליזם]] ונעזר בהם, והוביל גם לדעיכת ה[[פאודליזם]] והמלוכנות. הידע החדש שהמדע מביא וכן השינוי הטכנולוגי שהוא מביא, ממשיכים לשנות את החברה. דבר זה עלול להוות איום על גורמי כוח בחברה. יש גם התנגדות למדע על רקע [[שמרנות]] וכן וניסיונות [[הכחשת מדע]] ו/או הטייה של מחקרים מצד דתות, [[תאגידים גדולים]], ממשלות, פוליטיקאים ואידאולוגים שהמדע עלול לאיים על מעמדם וכוחם.
    
==יסודות המדע בתקופה הקלאסית==
 
==יסודות המדע בתקופה הקלאסית==

תפריט ניווט