שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:     
==היסטוריה של פיתוח הגלולה==
 
==היסטוריה של פיתוח הגלולה==
===טאבו חברתי וחוקים נגד מין מחוץ לנישואין===
+
===טאבו חברתי וחוקים ביחס למין ונישואין===
 
באופן ביולוגי ומסורתי יחסי מין קשורים בצורה הדוקה להולדת ילדים (ובקרב בני אדם ויצורים אחרים גם לתחזוקה של [[מוסד חברתי|מוסדות]] שמאפשרות גידול ילדים). בחברות מסורתיות היה קשה לקיים יחסי מין ללא כניסה להריון, יחסי מין היו כרוכים בסיבוכים חברתיים וכלכליים עבור נשים צעירות ועבור משפחתן. גידול ילדים דרש בדרך כלל לפחות סיוע של הגבר (רוב הנשים לא עבדו ולא היו משכילות) ולעיתים קרובות גם סיוע מצד המשפחה המורחבת. לכן היה טאבו נגד הולדת ילדים מחוץ לנישואין ומכאן גם נגד מין מחוץ לנישואין.  
 
באופן ביולוגי ומסורתי יחסי מין קשורים בצורה הדוקה להולדת ילדים (ובקרב בני אדם ויצורים אחרים גם לתחזוקה של [[מוסד חברתי|מוסדות]] שמאפשרות גידול ילדים). בחברות מסורתיות היה קשה לקיים יחסי מין ללא כניסה להריון, יחסי מין היו כרוכים בסיבוכים חברתיים וכלכליים עבור נשים צעירות ועבור משפחתן. גידול ילדים דרש בדרך כלל לפחות סיוע של הגבר (רוב הנשים לא עבדו ולא היו משכילות) ולעיתים קרובות גם סיוע מצד המשפחה המורחבת. לכן היה טאבו נגד הולדת ילדים מחוץ לנישואין ומכאן גם נגד מין מחוץ לנישואין.  
   −
במשך מאות אלפי שנים, בתקופה של [[ציידים לקטנים]], וכן לאחר [[המהפכה החקלאית]] במשך אלפי שנים, גידול ילדים אנושים חייב מסגרות חברתיות גדולות יחסית שכלל בדרך כלל יותר ממשפחה גרעינית. אדם בודד היה מתקשה לשרוד ובוודאי אשה עם ילדים. לכן היחידות הכלכליות הבסיסיות היו בדרך כלל חבורה, חמולה, שבט. זוג מבוגרים שמגדל לבדם ילדים היא המצאה מודרנית יחסית ובמשך אלפי שנים הפרנסה של נשים וגברים צעירים היתה תלויה במידה רבה בגב הכלכלי שהם יכלו לקבל מצד משפחתם המורחבת. מסיבות אלה היה קושי לאפשר רעיונות כמו אהבה חופשית - בחירה של בני הזוג זה בזה ללא שיקולים כלכליים וללא התערבות של ההורים.  
+
במשך מאות אלפי שנים, בתקופה של [[ציידים לקטים]], וכן לאחר [[המהפכה החקלאית]] במשך אלפי שנים, גידול ילדים אנושים חייב [[מוסד חברתי|מסגרות חברתיות]] גדולות יותר ממשפחה גרעינית. אדם בודד היה מתקשה לשרוד ובוודאי אשה עם ילדים, כך גם זוג הורים בודד. לכן היחידות הכלכליות הבסיסיות היו בדרך כלל חבורה, חמולה, שבט. זוג מבוגרים שמגדל לבדם ילדים היא המצאה מודרנית יחסית ובמשך אלפי שנים הפרנסה של נשים וגברים צעירים היתה תלויה במידה רבה ב"גב הכלכלי" שהם יכלו לקבל מצד משפחתם המורחבת. בנוסף לכך לאחר המהפכה החקלאית חל תהליך של [[ריבוד חברתי]] וגידול ב[[אי שוויון]] כך שהיו מגבלות על קשרים בין אנשים ממעמד כלכלי שונה. סיבות אלה גרמו לקשיים לאפשר רעיונות כמו "אהבה חופשית" - בחירה של בני הזוג זה בזה ללא שיקולים כלכליים וללא התערבות של ההורים.  
   −
משפחות עמידות היו עלולות למצוא עצמן "נחטפות" על ידי גברים שידעו להקסים נשים צעירות לשכב איתן ולהכניסן להריון - מצב שחייב את המשפחה לחתן במהירות את בני הזוג במצב זה חלק ניכר מרכוש המשפחה היה עלול לעבור לגבר שפיתה אישה צעירה לשכב איתו, גם אם יש לו תכונות שליליות בעיני האשה (שנתגלו לאחר זמן מה) או המשפחה. בקרב משפחות עניות היה נפוץ מצב אחר שבו הגבר מפתה את האשה, מכניס אותה להריון ואז נעלם בגלל אילוצי מקצוע או בגלל שלא רצה להתמודד עם השלכות כלכליות של גידול הילד. היבטים אלה שהיו קיימים במשך אלפי שנים יצרו [[טאבו]] חזק בנוגע למין מחוץ לנישואין, ויצרו נורמות שונות שכיום נראות "מיושנות" כמו קביעת בני הזוג על ידי המשפחה, אירוסין בגיל הילדות, רצח על רקע "כבוד המשפחה" ועוד. הדבר יצר גם טאבו באופן כללי על מין שנחשב דבר "מלוכלך". {הערה|מוצאה של המילה טאבו היא מהאי טהיהטי, שנודע בקרב מלחים מערביים גברים, בגלל הקלות שבה יכלו לשכב עם הנשים המקומיות. טאבו פירושו דברים שאסור לדבר עליהם. קלות קיום יחסי המין באי הוא היוצא מהכלל , ואולי נובע מנטייה של תרבויות איים ושבטים מבודדים להעדיף בני זוג שהגיעו מבחוץ כדי לגוון את המאגר הגנטי}} היבטים אלו וחוקים שונים של צניעות והפרדה בין נערים ונערות סייעו למנוע תקלות ומבוכות לנשים ולמשפחתן.  
+
משפחות עמידות היו עלולות למצוא עצמן "נחטפות" על ידי גברים שידעו להקסים נשים צעירות, לשכב איתן ולהכניסן להריון - מצב שחייב את המשפחה לחתן במהירות את בני הזוג. במצב זה חלק ניכר מרכוש המשפחה היה עלול לעבור לגבר שפיתה אישה צעירה לשכב איתו, גם אם יש לו תכונות שליליות בעיני האשה (שנתגלו לאחר זמן מה) או המשפחה. בקרב משפחות עניות היה נפוץ מצב אחר שבו הגבר מפתה את האשה, מכניס אותה להריון ואז נעלם בגלל אילוצי מקצוע או בגלל שלא רצה להתמודד עם השלכות כלכליות של גידול הילד. היבטים אלה שהיו קיימים במשך אלפי שנים יצרו [[טאבו]] חזק בנוגע למין מחוץ לנישואין, ויצרו נורמות שונות שכיום נראות "מיושנות" כמו קביעת בני הזוג על ידי המשפחה, אירוסין בגיל הילדות, רצח על רקע "כבוד המשפחה" ועוד. הדבר יצר גם טאבו באופן כללי על מין שנחשב דבר "מלוכלך". {הערה|מוצאה של המילה טאבו היא מהאי טהיהטי, שנודע בקרב מלחים מערביים גברים, בגלל הקלות שבה יכלו לשכב עם הנשים המקומיות. טאבו פירושו דברים שאסור לדבר עליהם. קלות קיום יחסי המין באי הוא היוצא מהכלל , ואולי נובע מנטייה של תרבויות איים ושבטים מבודדים להעדיף בני זוג שהגיעו מבחוץ כדי לגוון את המאגר הגנטי}} היבטים אלו וחוקים שונים של צניעות והפרדה בין נערים ונערות סייעו למנוע תקלות ומבוכות לנשים ולמשפחתן. החוקים הנורמות והטאבו הפכו במשך הזמן לציווים דתיים נגד קיום יחסים ללא נישואין, דבר שסייע לחזק ולאכוף אותם. דבר זה הקשה על קבלת שינויים בתחום המיני כאשר אלה התרחשו במהלך המאה ה-19 וה-20.  
   −
החוקים הנורמות והטאבו הפכו במשך הזמן לציווים דתיים נגד קיום יחסים ללא נישואין, דבר שסייע לחזק ולאכוף אותם. דבר זה הקשה על קבלת שינויים בתחום המיני כאשר אלה התרחשו במהלך המאה ה-19 וה-20.
+
בנוסף לחוקים נגד מין מחוץ לנישואין, היה כאמור קושי לאפשר לגברים ונשים לבחור בני זוג בכוחות עצמם, אף שתופעה זו היא טבעית ונפוצה בקרב בעלי חיים אחרים.  
 +
עד המאה ה-19 ובחלק המתרבויות עד המאה ה-20, ברוב התרבויות נשים וגברים התחתנו בדרך כלל ב[[נישואים מאורגנים]]. {{הערה|ראו ערך [https://en.wikipedia.org/wiki/Arranged_marriage נישואים מאורגנים] בויקפדיה האנגלית}} בדרך כלל דבר זה אורגן על ידי המשפחה המורחבת. בחלק מהמקרים היו אלה נישואים בין בני זוג ממעמד חברתי דומה, כולל "נישואי ילדים" - כלומר שידוך ילדים עוד כשהם ילדים. במקרים אחרים מדובר היה בגבר מבוגר שנושא אשה צעירה יותר ממשפחה עניה או יתומה.
    
=== התנגדות להפצת אמצעי מניעה===
 
=== התנגדות להפצת אמצעי מניעה===

תפריט ניווט