שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 27: שורה 27:  
* בתחילת שנת 2019 רשת החנויות Trader's Joe החלה לצמצם את השימוש בפלסטיק בסניפיה, בעקבות עצומה של תושבים וארגונים סביבתיים. {{הערה|Madison Dapcevich [https://www.ecowatch.com/trader-joes-plastic-waste-2630818452.html Trader Joe’s Phasing Out Single-Use Plastics Nationwide Following Customer Petition]6 למרץ 2019, Ecowatch}}
 
* בתחילת שנת 2019 רשת החנויות Trader's Joe החלה לצמצם את השימוש בפלסטיק בסניפיה, בעקבות עצומה של תושבים וארגונים סביבתיים. {{הערה|Madison Dapcevich [https://www.ecowatch.com/trader-joes-plastic-waste-2630818452.html Trader Joe’s Phasing Out Single-Use Plastics Nationwide Following Customer Petition]6 למרץ 2019, Ecowatch}}
 
== ישראל ==
 
== ישראל ==
{{הפניה לערך מורחב|חוק השקיות}}
+
{{הפניה לערך מורחב|ערכים = [[חוק הפיקדון]], [[חוק השקיות]], [[המאבק בכלים חד־פעמיים]]}}
ישראל ביצעה מספר צעדים משמעותיים בנושא והם יכולים להועיל לא רק לניקיון חופיה אלה גם למאבק בזיהום האוויר והפחתת פליטות גזי החממה. ב-2016 עבר בישראל [[חוק השקיות]] - חוק לצמצום השימוש ב[[שקיות הפלסטיק החד פעמיות]]. החוק אוסר על מכירה או מסירה של שקיות בעובי של פחות מ-20 מקרון, ומחייב את החנויות הגדולות לגבות היטל של 10 אגורת לשקיות העבות מ-20 מיקרון ולעשות את השקיות הבאות במגע עם מזון ללא ידיות (כדי שלא ישתמשו בהם כשקיות חד פעמיות) הוא מחייב את הקמעונאים גם לדווח את כמות השקיות הנמכרת וכך ניתן לדעת האם באמת יש ירידה בצריכת השקיות{{הערה|המשרד להגנת הסביבה [http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/Waste/PlasticBags-Super/Pages/default.aspx צמצום השימוש בשקיות פלסטיק]המשרד להגנת הסביבה 6.9.2016}}.  
+
 
 +
ישראל ביצעה מספר צעדים משמעותיים בנושא הפחתת פסולת פלסטקי, כדי לקדם את הנקיון בטבע, להפחית נזקים אקולוגיים ליצורים חיים אחרים, לשפר את [[המאבק על חופי ישראל|לשפר את הנקיון בחופים]] וכן להקטין [[זיהום האוויר]], [[גז חממה|הפחתת פליטות גזי החממה]] וכן שיפור [[בריאות הציבור]].
 +
 
 +
אחד המאבקים הראשונים שישראל ביצעה להפחתת זיהום הפלסטיק היה [[חוק הפיקדון]], שמטרתו עידוד איסוף ומיחזור של מיכלי משקה מ[[פלסטיק]].  החוק נחקק בשנת 1999 ונכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2001. וקבע כי על כל מיכל משקה בנפח הקטן מ-1.5 ליטרים ישלם הצרכן פיקדון בסך 30 אגורות, אשר יוחזר עם החזרת המיכל הריק לנקודת איסוף. חוק הפיקדון החל כיום קובע, כי אם בשנת 2016 לא ייאספו 55% ממיכלי המשקה הגדולים בנפח 1.5 ליטרים ומעלה על ידי היצרנים והיבואנים, יוחל פיקדון גם על מיכלי המשקה הגדולים. מטרותיו של החוק הן שיפור רמת הניקיון ב[[רשות הרבים]], הקטנת כמות הפסולת המוטמנת באתרי סילוק פסולת ועידוד, תמרוץ ושימוש במכלי משקה הניתנים למחזור ושימוש חוזר.
 +
 
 +
[[קשרי הון-שלטון בתחום המזון בישראל]] השפיעו על חקיקת החוק. בשנת 2000 טען ארגון [[מגמה ירוקה]] כי לובי פוליטי של חברת [[קוקה קולה]] עומד מאחורי מניעת הרחבת [[חוק הפיקדון]]. מנכ"ל תאגיד המיחזור [[אסופתא]], ירון ברדוגו טען בשנת 2016 כי חברות ייצור המשקאות הגדולות השתמשו ב[[לובי פוליטי בישראל|לובי פוליטי]] כך שחוק הפיקדון לא יחול על מכלי משקה גדולים אלא רק על הקטנים. {{הערה|שם=hirsh2016|נורית קדוש, [http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3691099,00.html קוקה-קולה לחצה והממשלה נכנעה: לא יוטל פיקדון על בקבוקי משקה גדולים], כלכליסט, 21.06.2016}} ברדוגו הוסיף כי לנוכח הצלחת החוק נעשו ניסיונות רבים לתקן את החוק כך שיחול גם על מיכלי משקה גדולים יותר אבל לחץ של החברות מנע דבר כזה.
 +
 
 +
ב-2016 עבר בישראל [[חוק השקיות]] - חוק לצמצום השימוש ב[[שקיות הפלסטיק החד פעמיות]]. החוק אוסר על מכירה או מסירה של שקיות בעובי של פחות מ-20 מקרון, ומחייב את החנויות הגדולות לגבות היטל של 10 אגורת לשקיות העבות מ-20 מיקרון ולעשות את השקיות הבאות במגע עם מזון ללא ידיות (כדי שלא ישתמשו בהם כשקיות חד פעמיות) הוא מחייב את הקמעונאים גם לדווח את כמות השקיות הנמכרת וכך ניתן לדעת האם באמת יש ירידה בצריכת השקיות{{הערה|המשרד להגנת הסביבה [http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/Waste/PlasticBags-Super/Pages/default.aspx צמצום השימוש בשקיות פלסטיק]המשרד להגנת הסביבה 6.9.2016}}.
 +
 
 +
בשנת 2019 התקדם [[המאבק בכלים חד־פעמיים]]. המאבק שהחל כמאבק של מספר ארגוני סביבה בהם [[צלול]] ו[[מגמה ירוקה]] תפס תאוצה לאחר שהורי ילדים התנגדו לשימוש בכלים חד פעמיים בגני ילדים. הטיעון המרכזי היה חשש מחשיפת ילדים ל[[פתלטים]] בכלי פלסטיק חד פעמיים, ונימוק נוסף היה פסולת שנגמרת בגלל כלים אלה ונזקים לסביבה. בעקבות מחאה בנושא, הודיעה עיריית תל אביב על הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים בגנים. בעקבות הודעה זו הודיעו על כך גם עיריות נוספות.
    
==מאבקים במדינות אחרות==
 
==מאבקים במדינות אחרות==

תפריט ניווט