שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 561 בתים ,  09:19, 5 בספטמבר 2019
שורה 9: שורה 9:     
===2005 - תחילת גילוי המשבר===
 
===2005 - תחילת גילוי המשבר===
ד"ר מייקל ברי הוא רופא, מנהל [[קרן גידור]] אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים. בשנת 2005 הוא מנתח נתונים של אלפי [[משכנתא|משכנתאות]] ומגיע למסקנה כי הם יכנסו ל[[חדלות פרעון]] בשנים הקרובות. והוא חוזה כי שוק הדיור בארצות הברית הוא בלתי יציב, שכן הוא מבוסס על משכנתאות סאב-פאריים שנמצאים בסיכון גבוה. בעוד שהרגולטורים, בנקים ובתי ההשקעות הגדולים מתעלמים מסיכון זה, ברי פונה לבנקאי השקעות מגופים כ[[גולדמן זקס]], [[דויטשה בנק]], [[בנק אוף אמריקה]], [[בר סטרנס]] ומבקש מהם ליצור עבורו [[מכשיר פיננסי]] חדש, [[CDS]] (credit default swap market), המאפשר לו תחליף ל[[מכירה בחסר]] של הלוואות אלו (כלומר יאפשר לקרן שלו להרוויח מאי תשלום המשכנתאות). ברי מהמר על מעל מיליארד דולר נגד השוק, אבל בתמורה עליו לשלם פרמיה חודשית גבוהה. דברים אלה גורמים להבעת חוסר אמון מצד משקיעים רבים, ביניהם המשקיע העיקרי בקרן, לורנס פילדס.  
+
ד"ר מייקל ברי הוא רופא, מנהל [[קרן גידור]] אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים. בשנת 2005 הוא מנתח נתונים של אלפי [[משכנתא|משכנתאות]] ומגיע למסקנה כי הם יכנסו ל[[חדלות פרעון]] בשנים הקרובות - כלומר הלווים שלהם לא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא לאורך זמן. ד"ר ברי חושב כי שוק הדיור בארצות הברית הוא בלתי יציב, שכן הוא מבוסס על משכנתאות סאב-פאריים שנמצאים בסיכון גבוה וכי בעתיד שוק זה יתמוטט. בעוד שהרגולטורים, בנקים ובתי ההשקעות הגדולים מתעלמים מסיכון זה, ברי פונה לבנקאי השקעות מגופים כ[[גולדמן זקס]], [[דויטשה בנק]], [[בנק אוף אמריקה]], [[בר סטרנס]] ומבקש מהם ליצור עבורו [[מכשיר פיננסי]] חדש, [[credit default swap market]] או CDS, מכשיר זה מאפשר לו תחליף ל[[מכירה בחסר]] של הלוואות אלו כלומר אמור לאפשר לקרן שלו להרוויח מאי תשלום המשכנתאות. ברי מהמר בכספי הקרן שלו, בסכום של מעל מיליארד דולר נגד השוק, אבל בתמורה עליו לשלם פרמיה חודשית גבוהה. דברים אלה גורמים להבעת חוסר אמון מצד משקיעים רבים, ביניהם המשקיע העיקרי בקרן, לורנס פילדס. הם זועמים עם ד"ר ברי ומנסים דרכים שונות להתנגד לו.  
   −
מארק באום הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת [[מורגן סטנלי]]. דמותו בסרט מבוססת על מנהל ההשקעות סטיב אייזמן. הוא סובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו. הבנקאי החלקלק ג'ארד ונט מדויטשה בנק, נחשף לפועלו של ברי ומפנה את תשומת לבו של באום למשבר המתפתח, בניסיון לשכנע אותו לרכוש CDS. הוא מצביע על כך שיותר ויותר משכנתאות יגיעו לחדלות פרעון וכי דבר זה פועל כמו מגדל קוביות שמקצצים לו את הקוביות מלמטה - כאשר כמות מגוזמת של חבילות רעות תגרום בסופו של דבר להתמוטטות המגדל כולו. באום וצוותו נוסעים ל[[פלורידה]], הם בוחנים מקרוב את שוק המשכנתאות המנופח, ומגיעים למסקנה דומה. הם נוסעים לפרוייקט מגורים חדש בפלורידה המתואר כפרוייקט מבוסס, ומוצאים שם בתים נטושים עקב משפחות שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. הם פוגשים סוחרי משכנתאות שחצנים מפלורידה שמתארים כיצד עם מחתימים אנשים על עוד ועוד משכנתאות, בלי שיש להם תמריץ כלשהו להתריע מפני חדלות פרעון ובלי ערבויות. הסוכנים משוויצים בפניהם כי איש לא מתעניין בכך וכי הם מוכרים משכנתאות רבות ככל האפשר, שכן הדבר יוצר את הבסיס ליצירת חבילות הסאב-פריים שנמכרות על ידי הבנקים בוול-סטריט. הם מתגאים במכירה של משכנתאות עם תנאי של ריבית משתנה - כלומר כאלה שההחזר עליהם עלול לעלות במאות אחוזים, לטענתם הקונים לא מבינים מהי ריבית משתנה. בהמשך הם פוגשים חשפנית שזועמת על התנאי של ריבית משתנה, שכן לא הבינה כי דבר זה עלול לגרום לעליית תשלומי המשכנתא, היא גם מעידה כי יש לה משכנתא על חמישה בתים. באום וצוותו מגיעים למסקנה כי השוק נמצא בבועה שעומדת להתפוצץ.  
+
מארק באום הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת [[מורגן סטנלי]]. דמותו בסרט מבוססת על מנהל ההשקעות סטיב אייזמן. הוא סובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו. הבנקאי החלקלק ג'ארד ונט מדויטשה בנק, נחשף לפועלו של ד"ר ברי, ומפנה את תשומת לבו של באום למשבר המתפתח, בניסיון לשכנע אותו לרכוש CDS. הוא מצביע על כך שיותר ויותר משכנתאות יגיעו לחדלות פרעון וכי דבר זה פועל כמו מגדל קוביות שמקצצים לו את הקוביות מלמטה - כאשר כמות מגוזמת של חבילות רעות תגרום בסופו של דבר להתמוטטות המגדל כולו.  
   −
ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר הם צמד מנהלי השקעות צעירים ומוכשרים, שמתמחים בזיהוי מצבים שבהם אנשים לא נוח לחשוב על סיכונים ולכן הם משקיעים בהם פחות מידי. הם נחשפים במקרה למחקרו של ונט. הם פונים לסוחר הבכיר לשעבר בן ריקט במטרה שיסייע להם בהשגת גישה לביצוע מכירה-בחסר (שורט) עם [[מינוף פיננסי]] נגד שוק המשכנתאות.
+
באום וצוותו נוסעים ל[[פלורידה]], הם בוחנים מקרוב את שוק המשכנתאות המנופח, ומגיעים למסקנות דומות לאלו שם ונט וד"ר ברי. הם נוסעים לפרוייקט מגורים חדש בפלורידה המתואר כפרוייקט מבוסס, ומוצאים שם בתים נטושים עקב משפחות שלא יכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. הם פוגשים סוחרי משכנתאות שחצנים מפלורידה שמתארים כיצד עם מחתימים אנשים על עוד ועוד משכנתאות, בלי ערבויות ובלי שיש להם תמריץ כלשהו להתריע מפני חדלות פרעון. הסוכנים משוויצים בפניהם כי איש לא מתעניין בסיכון של חדלות פרעון או בערבויות, וכי הם מוכרים משכנתאות רבות ככל האפשר, שכן הדבר יוצר את הבסיס ליצירת חבילות הסאב-פריים שנמכרות על ידי הבנקים בוול-סטריט. הם מתגאים במכירה של משכנתאות עם תנאי של ריבית משתנה - כלומר כאלה שההחזר עליהם עלול לעלות במאות אחוזים, לטענתם הקונים לא מבינים מהי ריבית משתנה. בהמשך הם פוגשים חשפנית שזועמת על התנאי של ריבית משתנה, שכן לא הבינה כי דבר זה עלול לגרום לעליית תשלומי המשכנתא, היא גם מעידה כי יש לה משכנתא על חמישה בתים. באום וצוותו מגיעים למסקנה כי השוק נמצא בבועה שעומדת להתפוצץ.
 +
 
 +
ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר הם צמד מנהלי השקעות צעירים ומוכשרים, שמתמחים בזיהוי מצבים שבהם לאנשים לא נוח לחשוב על סיכונים, ולכן הם משקיעים בהגנות נגד סיכונים פחות מידי. (זוהי דוגמה ליישום של [[כלכלה התנהגותית]] ו[[דיסוננס קוגניטיבי]]) הם נחשפים במקרה למחקרו של ונט. הם פונים לסוחר הבכיר לשעבר בן ריקטבמטרה שיסייע להם בהשגת גישה לביצוע מכירה-בחסר (שורט) עם [[מינוף פיננסי]] נגד שוק המשכנתאות.
    
===תחילת 2007 - חדלות פרעון בשוק המשכנתא===
 
===תחילת 2007 - חדלות פרעון בשוק המשכנתא===

תפריט ניווט