שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 258 בתים ,  06:48, 11 באוגוסט 2019
שורה 115: שורה 115:  
==השפעות==
 
==השפעות==
 
===איום על המשך קיומה של האנושות===
 
===איום על המשך קיומה של האנושות===
{{הפניה לערך מורחב|ערכים=[[I=PAT]]}}
+
{{הפניה לערך מורחב|I=PAT}}
 
{{תבנית:מדדי קיימות}}
 
{{תבנית:מדדי קיימות}}
לאוכלוסייה האנושית ולגידול בה יש השלכות משמעותיות. היבט אחד הוא הרס ישיר של  [[מערכת אקולוגית|המערכת האקולוגית]], ודרכה על [[הכחדת מינים]] וערעור היציבות של ה[[ביוספרה]]. השלכות אחרות נוגעות לכילוי [[משאבים מתכלים]] כמו [[נפט]] או [[פחם]] וכילוי גדל והולך של [[משאבים מתחדשים]], היבטים אלו מהווים בעיות [[קיימות]] עבור המין האנושי כולו, והתרומה שלהם להתמוטטות חברות עבר תועדה בספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מאת [[ג'ארד דיימונד]].
+
לאוכלוסייה האנושית ולגידול בה יש השלכות משמעותיות. היבט אחד הוא הרס ישיר של  [[מערכת אקולוגית|המערכת האקולוגית]], ודרכה על [[הכחדת מינים]] וערעור היציבות של ה[[ביוספרה]]. היבט נוסף הוא [[שינוי אקלים]] בעקבות [[התחממות עולמית]], השלכות אחרות נוגעות לכילוי [[משאבים מתכלים]] כמו [[נפט]] או [[פחם]] וכילוי גדל והולך של [[משאבים מתחדשים]], היבטים אלו מהווים בעיות [[קיימות]] עבור המין האנושי כולו, והתרומה שלהם להתמוטטות חברות עבר תועדה בספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מאת [[ג'ארד דיימונד]].
   −
היבטים אלה באים לידי ביטוי במשוואת [[I=PAT]] שבה גודל [[השפעות סביבתיות|ההשפעה הסביבתית]] באופן כללי ובנושאים ספציפיים (כמו כילוי דלק או [[התחממות עולמית]]) הוא משוואה של גודל האוכלוסייה (P), כפול [[טביעת הרגל האקולוגית]] לנפש -  שניתן לחלק אותה לפעילות כלכלית לנפש (A) כפול האינטנסיביות הסביבתית לדולר - או  הסביבתית של כל דולר (T). בעוד שבעשורים האחרונים יש התייעלות סביבתית טכנולוגית - טכנולוגיות חסכוניות יותר במשאבים ופחות מזהמות - הגידול בפעילות הכלכלית לנפש יחד עם הגידול באוכלוסייה הוא גדול יותר כך שסך התוצאה היא גידול בהשפעות הסביבתיות כמעט בכל פרמטר קיים.
+
היבטים אלה באים לידי ביטוי במשוואת [[I=PAT]] שבה גודל [[השפעות סביבתיות|ההשפעה הסביבתית]] באופן כללי ובנושאים ספציפיים (כמו כילוי דלק או [[התחממות עולמית]]) הוא משוואה של גודל האוכלוסייה (P), כפול [[טביעת הרגל האקולוגית]] לנפש -  שניתן לחלק אותה לפעילות כלכלית לנפש (A) כפול האינטנסיביות הסביבתית לדולר (T)- שהיא ההשפעה הסביבתית של הממוצעת של צריכת שירותים ומוצרים בשווי דולר אחד. בעשורים האחרונים יש התייעלות סביבתית טכנולוגית - טכנולוגיות חסכוניות יותר במשאבים ופחות מזהמות כך שהאינטנסיביות הסביבתית הממוצעת לכל דולר יורדת, אבל הגידול בפעילות הכלכלית לנפש יחד עם הגידול באוכלוסייה הוא גדול יותר, כך שסך התוצאה היא גידול בהשפעות הסביבתיות כמעט בכל פרמטר קיים.
    
===השפעות כלכליות וחברתיות===
 
===השפעות כלכליות וחברתיות===

תפריט ניווט