שינויים

נוספו 356 בתים ,  23:48, 8 בפברואר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הטמנה ושריפה''' הם פתרונות-הקצה שמיושמים כיום ויוצרים בעיות קשות. הטמנת אשפה יוצרת מפגעים של זיהום מים, מפגעי ריח, זיהום האוויר בחומרים מסוכנים, הגברת התחממות עולמית כתוצאה מפליטת מתאן ו-CO2 (מתאן הוא גז חממה 'יעיל' פי 8 מ-CO2). הבעיה העיקרית היא זיהום המים על ידי חומרים רעילים המושלכים לאשפה (סוללות, שאריות צבעים ומדללים, מכשירים אלקטרוניים ועוד), והעובדה שפסולת אורגנית שטמונה באדמה מתפרקת הרבה יותר לאט ובצורה אנאירובית (בניגוד לקומפוסטציה). המטמנה מהווה "קופסה שחורה" שאין לנו שליטה על תוכנה, למעט התקווה ש"יהיה בסדר". אין לנו שום שליטה על התרכובות המסוכנות שנוצרות בין חומרי הפסולת ומחלחלות למי התהום שלנו. לאט - אבל בנחישות.
+
'''הטמנה ושריפה''' הם פתרונות-הקצה שמיושמים כיום ויוצרים בעיות קשות. הטמנת אשפה יוצרת מפגעים של [[זיהום מים]], מפגעי ריח, [[זיהום אוויר|זיהום האוויר]] בחומרים מסוכנים, הגברת [[התחממות עולמית]] כתוצאה מפליטת מתאן ו-CO2 (מתאן הוא גז חממה 'יעיל' פי 8 מ-CO2). הבעיה העיקרית היא זיהום המים על ידי חומרים רעילים המושלכים לאשפה (סוללות, שאריות צבעים ומדללים, מכשירים אלקטרוניים ועוד), והעובדה ש[[פסולת אורגנית]] שטמונה באדמה מתפרקת הרבה יותר לאט ובצורה [[אנאירובית]] (בניגוד ל[[קומפוסט|קומפוסטציה]]). המטמנה מהווה "קופסה שחורה" שאין לנו שליטה על תוכנה, למעט התקווה ש"יהיה בסדר". אין לנו שום שליטה על התרכובות המסוכנות שנוצרות בין חומרי הפסולת ומחלחלות למי התהום שלנו. לאט - אבל בנחישות.
   −
פתרון בעייתי אפילו יותר מההטמנה. ראשית, שריפה יוצרת בעיות קשות של זיהום אוויר. פלסטיקים שנשרפים פולטים דיוקסינים - חומרים רעילים גם בריכוזים קטנים מאוד שגורמים למקרי סרטן "במורד הרוח". בעיה קשה לא פחות היא התרומה להגברת אפקט החממה - שכן יש להשקיע אנרגיה רבה בשריפת פסולת במיוחד אם היא לא ממויינת (תהליך המיון מייקר את השריפה). עפר השריפה אף הוא בעייתי מאוד וחלקו מכיל מתכות כבדות וחומרים מסוכנים אחרים שיש צורך לקבור אותם במטמנות לחומרים רעילים.
+
פתרון בעייתי אפילו יותר מההטמנה. ראשית, שריפה יוצרת בעיות קשות של [[זיהום אוויר]]. פלסטיקים שנשרפים פולטים דיוקסינים - חומרים רעילים גם בריכוזים קטנים מאוד שגורמים למקרי סרטן "במורד הרוח". בעיה קשה לא פחות היא התרומה להגברת [[אפקט החממה]] - שכן יש להשקיע אנרגיה רבה בשריפת פסולת במיוחד אם היא לא ממויינת (תהליך המיון מייקר את השריפה). עפר השריפה אף הוא בעייתי מאוד וחלקו מכיל מתכות כבדות וחומרים מסוכנים אחרים שיש צורך לקבור אותם במטמנות לחומרים רעילים.
   −
השרפה מהווה פתרון קצה שמספק אשלייה מסוג זבנג וגמרנו - כאילו עצם זה שהאשפה נעלמה מהעין יש בה כדי לפתור את בעיית האשפה - שרק עברה למימד אחר- אפר וזיהום אוויר. עקב הבעיות שנתגלו במשרפות, הוחמרו הדרישות מולם וכתוצאה מכך נסגרו הרבה משרפות באירופה - אם בגלל לחץ של תושבים ואם בגלל שהתייקרות הטיפול הפכה את כל הסיפור ללא כדאי. גופים כמו גרינפיס מתנגדים לשריפה - ראו פרטים באתר גרינפיס.
+
השרפה מהווה פתרון קצה שמספק אשלייה מסוג זבנג וגמרנו - כאילו עצם זה שהאשפה נעלמה מהעין יש בה כדי לפתור את בעיית האשפה - שרק עברה למימד אחר- אפר ו[[זיהום אוויר]]. עקב הבעיות שנתגלו במשרפות, הוחמרו הדרישות מולם וכתוצאה מכך נסגרו הרבה משרפות באירופה - אם בגלל לחץ של תושבים ואם בגלל שהתייקרות הטיפול הפכה את כל הסיפור ללא כדאי. גופים כמו [[גרינפיס]] מתנגדים לשריפה - ראו פרטים באתר גרינפיס.
   −
כאשר מטמינים או שורפים פסולת ניתן לייצר אנרגיה מהתהליך. בהטמנה ניתן להשתמש בגז מתאן שמתפרק מהפסולת על מנת ליצור אנרגיה. דוגמה לכך יש בחירייה כאשר כבר שנים רבות משתמשים במתאן שנפלט מערימת הפסולת כאנרגיה למפעל מלט קרוב. בשריפה ניתן להשתמש באנרגיה שנפלטת מעצם השריפה לאספקת אנרגיה או לחימום.
+
כאשר מטמינים או שורפים פסולת ניתן לייצר [[אנרגיה]] מהתהליך. בהטמנה ניתן להשתמש ב[[גז מתאן]] שמתפרק מהפסולת על מנת ליצור אנרגיה. דוגמה לכך יש ב[[חירייה]] כאשר כבר שנים רבות משתמשים במתאן שנפלט מערימת הפסולת כאנרגיה למפעל מלט קרוב. בשריפה ניתן להשתמש באנרגיה שנפלטת מעצם השריפה לאספקת אנרגיה או לחימום.
   −
== ראו גם: ==
+
==ראו גם==
[http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/Waste/Management/Pages/Waste-Landfill.aspx הטמנה] המשרד להגנת הסביבה
+
* [[מעריסה לעריסה]]
 +
* [[אנא הפסיקו למחזר]]
 +
* [[קיימות]]
   −
[http://www.adamteva.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/waste2.pdf נייר עמדה בנושא שריפת פסולת] אדם טבע ודין
+
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/Waste/Management/Pages/Waste-Landfill.aspx הטמנה] המשרד להגנת הסביבה
 +
* [http://www.adamteva.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/waste2.pdf נייר עמדה בנושא שריפת פסולת] אדם טבע ודין
 +
* [http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/SvivaAir/Pages/WasteBurning.aspx שריפת פסולת] המשרד להגנת הסביבה
 +
* [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%AA_%D7%90%D7%A0%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%94_%D7%9E%D7%A4%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%AA הפקת אנרגיה מפסולת] ויקיפדיה בעברית
   −
[http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/SvivaAir/Pages/WasteBurning.aspx שריפת פסולת] המשרד להגנת הסביבה
+
[[קטגוריה:פסולת]]
 
+
[[קטגוריה:עיצוב מקיים]]
[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%AA_%D7%90%D7%A0%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%94_%D7%9E%D7%A4%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%AA הפקת אנרגיה מפסולת] ויקיפדיה בעברית
+
[[קטגוריה:סביבתנות]]
 +
[[קטגוריה:קיימות]]
19

עריכות