שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 923 בתים ,  12:47, 15 באפריל 2013
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
{{מאמר דעה|האזרח דרור}}
 
{{מאמר דעה|האזרח דרור}}
   −
'''international tax on war''' , מס עולמי על מלחמות, הוא הרעיון לפיו ינתנו תמריצים כלכליים נגד קיום של מלחמות, יחד עם אלמנט של פיצוי לקורבנות האלימות שהמלחמה יצרה. זהו מס פיגובאיני על מלחמה, שבו מדינות נייטרליות, לוקחות כסף ממדינה שהרגה אנשים ומעבירים את הכסף לקורבנות האלימות. בגישה זו במקום לנסות למנוע לגמרי מלחמה לגמרי על ידי חקיקה, ופיקוח יקרים,  או על ידי סנקציות כלכליות לאחר שהחלה המלחמה. מספקים מראש תמריץ כלכלי להמנע ממלחמות.  
+
'''international tax on war''' , מס עולמי על מלחמות, הוא הרעיון לפיו למדינות ינתנו תמריצים כלכליים נגד קיום של מלחמות, יחד עם אלמנט של פיצוי לקורבנות האלימות שהמלחמה יצרה. זהו סוג של [[מס פיגובאיני]] על מלחמה, שבו מדינות נייטרליות, לוקחות כסף ממדינות שהרגו ופגעו באנשים ומעבירים את הכסף לקורבנות האלימות. בגישה זו מספקים מראש תמריץ כלכלי להמנע ממלחמות, במקום לנסות למנוע לגמרי מלחמה לגמרי על ידי חקיקה ופיקוח יקרים,  או על ידי סנקציות כלכליות לאחר שהחלה המלחמה.  
   −
מס כזה יכול להתאפשר בתנאים הבאים: יש מסחר בינלאומי והשקעות בינלאומיות, יחד עם דמוקרטיה בחלק מהמדינות החזקות מבחינה כלכלית ואינטרס בינלאומי, בעיקר של חברות בינלאומיות חזקות להקטין את רמת האלימות וההרס. כמובן שיש צורך במאבק בינלאומי אזרחי כדי לקדם מס כזה.  
+
גם היום יש לפעמים תשלומי פיצויים או סנקציות כלכליות בגין מלחמות, אלא שאלו בדרך כלל סובלים מבעיות קשות. לדוגמה המדינות הנלחמות הופכות עניות יותר בגלל המלחמה ולכן אין להן איך לשלם פיצויים. בעיה אחרת היא שלמדינות נייטרליות אין אינרטס מיוחד לכפות פיצוי של הנפגעים. סנקציות כלכליות על מדינות במצב לוחמה פוגע לא פעם בעסקים גדולים במדינה הנייטרלית ואלו מפעילים לחץ נגד ביצוע של סנקציות כאלה.  
   −
מסה קריטית של מדינות יכולות להחליט שמדינת שקונות נשק יפקידו אצלן ערבונות מראש. כל מדינה מפקידה כספים במספר מדינות. היות ויש מסחר בינלאומי, הכספים של כל מדינה מושקעים בדרך כלל במספר גדול של מדינות שברוב הסכסוכים הם נייטרליות במידה מספקת כדי לאכוף את המס האנטי מלחמתי. כדאי לספק תמריצים כלכליים למדינות הנייטרליות לאפשר הוצאה של הכסף במקרה של תביעות. לדוגמה 10% מהכסף שמיועד לקורבנות האלימות ילך למדינה שהחזיקה בערבונות.  
+
מס בינלאומי נגד מלחמות יכול להתאפשר בתנאים הבאים: יש [[מסחר בינלאומי]] והשקעות בינלאומיות, יחד עם דמוקרטיה בחלק מהמדינות החזקות מבחינה כלכלית. יש אינטרס בינלאומי, בעיקר של חברות בינלאומיות חזקות להקטין את רמת האלימות וההרס. כמובן שיש צורך במאבק בינלאומי אזרחי כדי לקדם מס כזה.
 +
 
 +
מסה קריטית של מדינות (מדינות עשירות ודמוקרטיות) יכולות להחליט שמדינת שקונות נשק, יפקידו אצלן ערבונות מראש, לפיצוי קורבנות לחימה של הצד השני. כל מדינה מפקידה כספים במספר מדינות אחרות. היות ויש מסחר בינלאומי, הכספים של כל מדינה מושקעים בדרך כלל במספר גדול של מדינות. רוב המדינות הללו הן נייטרליות במידה מספקת כדי לאכוף את המס האנטי-מלחמתי.  
    
במידה ופורץ סכסוך, הערבונות שהופקדו מצד מדינה אחת במדינות נייטרליות, משמשים כדי לשלם פיצויים לצד שנפגע.  
 
במידה ופורץ סכסוך, הערבונות שהופקדו מצד מדינה אחת במדינות נייטרליות, משמשים כדי לשלם פיצויים לצד שנפגע.  
 +
 +
כדאי לספק תמריצים כלכליים למדינות הנייטרליות כדי לאפשר הוצאה של הכסף במקרה של תביעות. לדוגמה 10% מהכסף שמיועד לקורבנות האלימות ילך למדינה שהחזיקה בערבונות.
    
כדאי להתחיל במס זה בסכומים נמוכים שלא יועררו התנגדות חריפה מידי מצד יצרניות הנשק ומדינות שמעורבות במלחמות. לאחר התבססות ההגיון הבסיסי של המס וקבלתו על ידי מדינות רבות, כדאי לעלות את המס באופן הדרגתי.  
 
כדאי להתחיל במס זה בסכומים נמוכים שלא יועררו התנגדות חריפה מידי מצד יצרניות הנשק ומדינות שמעורבות במלחמות. לאחר התבססות ההגיון הבסיסי של המס וקבלתו על ידי מדינות רבות, כדאי לעלות את המס באופן הדרגתי.  
שורה 13: שורה 17:  
המס יכול להיות מוטל על הרג, פציעה, פגיעה ברכוש ואולי גם על פגיעה במסחר. באופן זה המס מעודד מדינות להשקיע כסף באמצעי הגנה ולהשקיע פחות כסף באמצעים תוקפניים.  
 
המס יכול להיות מוטל על הרג, פציעה, פגיעה ברכוש ואולי גם על פגיעה במסחר. באופן זה המס מעודד מדינות להשקיע כסף באמצעי הגנה ולהשקיע פחות כסף באמצעים תוקפניים.  
   −
ניתן לשכלל מס זה בדרכים שונות כמו להטיל חלק מהמיסוי על יצרניות הנשק. ניתן להעלות את המס נגד מדינות תוקפניות יותר וכו'. מדינות שלוות יותר שקונות נשק לא יושפעו מהמס (פרט לערבונות ראשוניים) שכן הן לא פוגעות באיש. חשוב שהבסיס הכספי של המס יגבה עוד לפני תחילת הקרבות האפשריים כדי להקטין את הסיכוי של מדינות לפתוח במלחמה ואז למשוך כספים אלה. בכל מקרה מסחר בינלאומי מקל מאד על ביצוע של מיסוי כזה שכן דה פאקטו כל מדינה מחזיקה בכספים במדינות אחרות. במדינות דיקטטוריות ניתן לקיים מס זה על כספים של השליט שנמצאים בדרך כלל בבנקים שונים בחו"ל ומהווים כספים לשעת חירום עבור השליט.  
+
ניתן לשכלל מס זה בדרכים שונות כמו להטיל חלק מהמיסוי על יצרניות הנשק. ניתן להעלות את המס נגד מדינות תוקפניות יותר וכו'. מדינות שלוות יותר שקונות נשק לא יושפעו מהמס (פרט לערבונות ראשוניים) שכן הן לא פוגעות באיש.  
 +
 
 +
חשוב שהבסיס הכספי של המס יגבה עוד לפני תחילת הקרבות האפשריים כדי להקטין את הסיכוי של מדינות לפתוח במלחמה ואז למשוך כספים אלה. בכל מקרה מסחר בינלאומי מקל מאד על ביצוע של מיסוי כזה, שכן דה פאקטו כל מדינה מחזיקה בכספים במדינות אחרות. במדינות דיקטטוריות ניתן לקיים מס זה על כספים של השליט שנמצאים בדרך כלל בבנקים שונים בחו"ל ומהווים כספים לשעת חירום עבור השליט.  
     

תפריט ניווט