שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 36: שורה 36:  
[[הולנד]] היא בעלת ערים עתיקות שרובן קיימות עוד מתקופת ימי הביניים. בניגוד לערים בארצות הברית, ובדומה לערים רבות באירופה, מרכז העיר היה בנוי במשך מאות שנים, בצורה צפופה וקומפקטית שאיפשרה יעילות של [[הולכי רגל|תחבורה רגלית]] ו[[מסחר]]. עד לשנות ה-50 של המאה ה-20 היה בהולנד (ובערים אירופאיות נוספות) שימוש נרחב בתחבורת אופניים.  
 
[[הולנד]] היא בעלת ערים עתיקות שרובן קיימות עוד מתקופת ימי הביניים. בניגוד לערים בארצות הברית, ובדומה לערים רבות באירופה, מרכז העיר היה בנוי במשך מאות שנים, בצורה צפופה וקומפקטית שאיפשרה יעילות של [[הולכי רגל|תחבורה רגלית]] ו[[מסחר]]. עד לשנות ה-50 של המאה ה-20 היה בהולנד (ובערים אירופאיות נוספות) שימוש נרחב בתחבורת אופניים.  
   −
בשל צמיחה כלכלית בתום מלחמת העולם השנייה, החל משנות ה-50 וביתר שאת בשנות ה-60,  החלה עליה בשימוש ב[[רכב פרטי]]. הגידול הזה הביא עימו בעיות של [[תאונות דרכים]], [[פקקי תנועה|פקקים]], בעיות [[חנייה]] ואווירה עויינת לרוכבי אופניים. גורמים אלה הובילו לירידה בשימוש באופניים כאמצעי תחבורה. בין 1950 ל-1975 רוכבי האופניים כמעט נעלמו מהנוף העירוני.<ref name="dutchcycling"/>. בוטלו שבילי אופניים רבים שהתקיימו לפני המלחמה.[http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/01/stop-child-murder.html] כדי לאפשר [[תחבורת רכב פרטי]] במרכזי הערים, החלו בהן פרוייקטים נרחבים ויקרים של הריסת בלוקים שלמים של בניינים במרכז העיר, והרחבת כבישים. עם זאת, בגלל שבהולנד יש [[צפיפות אוכלוסין]] גבוהה באופן יחסי למדינות מערביות, ובגלל מבנה הערים (שחייב הריסת בתים יקרה), ובשל היבטים של [[ביקוש מושרה]], צעדים אלה לא הצליחו להדביק את קצב העלייה בשימוש ברכב פרטי והתוצאה הייתה [[פקקי תנועה]] ומצוקת [[חנייה]] קשה במרכזי הערים.[http://www.youtube.com/watch?v=aK-ESyajHLY]  
+
בשנות ה-50 וה-60, על רקע [[צמיחה כלכלית]] מהירה בתום מלחמת העולם השנייה, החלה עליה בשימוש ב[[רכב פרטי]] בהולנד. הגידול הזה הביא עימו בעיות של [[תאונות דרכים]], [[פקקי תנועה|פקקים]], בעיות [[חנייה]] ואווירה עויינת לרוכבי אופניים. גורמים אלה הובילו לירידה בשימוש באופניים כאמצעי תחבורה. בין 1950 ל-1975 רוכבי האופניים כמעט נעלמו מהנוף העירוני.<ref name="dutchcycling"/>. בוטלו שבילי אופניים רבים שהתקיימו לפני המלחמה.[http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/01/stop-child-murder.html] כדי לאפשר [[תחבורת רכב פרטי]] במרכזי הערים, החלו בהן פרוייקטים נרחבים ויקרים של הריסת בלוקים שלמים של בניינים במרכז העיר, והרחבת כבישים. עם זאת, בגלל שבהולנד יש [[צפיפות אוכלוסין]] גבוהה באופן יחסי למדינות מערביות, ובגלל מבנה הערים (שחייב הריסת בתים יקרה), ובשל היבטים של [[ביקוש מושרה]], צעדים אלה לא הצליחו להדביק את קצב העלייה בשימוש ברכב פרטי והתוצאה הייתה [[פקקי תנועה]] ומצוקת [[חנייה]] קשה במרכזי הערים.[http://www.youtube.com/watch?v=aK-ESyajHLY]  
   −
בשנות ה-70 הייתה עליה דרסטית במחירי הנפט (משברי הנפט על רקע חרם הנפט הערבי), ודבר זה תרם למשבר כלכלי וחברתי. כמו כן החלה מודעות לנושאי [[סביבתנות|סביבה]].  
+
בשנות ה-70 הייתה עליה דרסטית במחירי הנפט (משברי הנפט על רקע חרם הנפט הערבי), ודבר זה תרם למשבר כלכלי וחברתי. כמו כן החלה מודעות לנושאי [[סביבתנות|סביבה]]. בשנת 1972 התקיים המאבק הציבורי הראשון נגד [[תכנון מוטה רכב פרטי|שליטת המכוניות במרחב העירוני הציבורי]] ב[[הולנד]] - [[המאבק למען רחובות משחק באמסטרדם]] שהובל על ידי ילדים וצעירים בשכונת עוני באמסטרדם בדרישה לתכנון מתחשב יותר בילדים בדגש על בטיחות הרחוב להולכי רגל ורוכבים.  
   −
הירידה בשימוש באופניים והעליה בשימוש ברכב פרטי הובילו כאמור לעלייה חדה במספר האנשים שמתו ב[[תאונות דרכים]], במיוחד בקרב ילדים שרכבו אל ומבית הספר. בשנת 1972, נהרגו בהולנד 3,264 אנשים בתאונות דרכים, רבים מתוכם היו ילדים - בשנת 1973 לדוגמה מתו 450 ילדים בתאונות דרכים. בשנת 1973 החלה לפעול בהולנד [[תנועה שורשית]] בשם '''"עצרו את רצח הילדים"''' ("Stop de Kindermoord") מטרתה של קבוצה זו הייתה להצביע על המספר הגבוה של ילדים שמתו בתאונות דרכים, ולפעול להקטנת מקרי המוות. הם הצליחו להשפיע על הממשלה ההולנדית להחזיר אמצעי בטיחות ו[[שבילי אופניים]], דבר זה הוביל לשינוי פוליטי ותרבותי, שהוביל לשינוי לא רק בקרב ילדים אלא בקרב כלל האוכלוסייה. [http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/01/stop-child-murder.html] ראש ממשלת הולנד נענה לאתגר והכריז על שינוי מדיניות כולל.  
+
הירידה בשימוש באופניים והעליה בשימוש ברכב פרטי הובילו כאמור לעלייה חדה במספר האנשים שמתו ב[[תאונות דרכים]], במיוחד בקרב ילדים שהלכו או רכבו אל ומבית הספר. בשנת 1972, נהרגו בהולנד 3,264 אנשים בתאונות דרכים, רבים מתוכם היו ילדים - בשנת 1973 לדוגמה מתו 450 ילדים בתאונות דרכים. בשנת 1973 החלה לפעול בהולנד [[תנועה שורשית]] בשם '''"[[עצרו את רצח הילדים]]"''' ("Stop de Kindermoord") מטרתה של קבוצה זו הייתה להפחית את תמותת הילדים בתאונות הדרכים. התנועה הצליחה לרתום ציבורים שונים למאבק , כולל ילדים, ואנשי כנסייה, והצליחה להשפיע על הממשלה ההולנדית להחזיר אמצעי בטיחות ו[[שבילי אופניים]], דבר זה הוביל גם לשינוי פוליטי ותרבותי, שהוביל לשינוי לכיוון של [[תחבורה בת קיימא]] שמשפיע לא רק על ילדים אלא בקרב כלל האוכלוסייה. [http://www.aviewfromthecyclepath.com/2011/01/stop-child-murder.html] ראש ממשלת הולנד נענה לאתגר והכריז על שינוי מדיניות כולל.  
   −
מאז שנות ה-70 התהפכה המגמה והחלה עלייה בשימוש באופניים בהולנד, הקטנת עידוד [[תחבורה מוטת רכב פרטי]] וירידה ב[[תאונות הדרכים]].<ref name="dutchcycling">[http://vimeo.com/29401217 אופניים לכולם] סרטון שהוכן על ידי "שגרירות האופניים ההולנדית"</ref>
+
מאז שנות ה-70 התהפכה המגמה והחלה עלייה בשימוש באופניים בהולנד, הקטנת עידוד [[תחבורה מוטת רכב פרטי]] וירידה ב[[תאונות הדרכים]].<ref name="dutchcycling">[http://vimeo.com/29401217 אופניים לכולם] סרטון שהוכן על ידי "שגרירות האופניים ההולנדית"</ref> מגמה זו התחזקה עוד יותר בשנות ה-90. בנוסף להיבטים כמו [[תשתיות אופניים]] הולנד משקיעה בתחומים נוספים ומשלמים כמו חקיקה לעידוד שימוש באופניים או חינוך כבר מגיל צעיר ל[[בטיחות אופניים|רכיבה בטוחה באופניים]]. בנוסף לכך בסוף שנות ה-90 הולנד היתה אחת המדינות המובילות בקידום [[חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים]] שעוסק בצורה נרחבת בשינויים מערכתיים, ובעיקר בתשתיות, כדי להפחית בצורה דראסטית את מספר ההרוגים והפצועים הקשים בתאונות דרכים.
    
==גורמים המשפיעים על שימוש באופניים==
 
==גורמים המשפיעים על שימוש באופניים==

תפריט ניווט