שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5 בתים ,  11:54, 1 בפברואר 2018
מ
מודל שמנסה -> מודל שמטרתו המציא->פיתח
שורה 1: שורה 1: −
'''מודל IS/LM''' הוא מודל המנסה לסכם את עיקרי התאוריה [[מאקרו כלכלה|המאקרו כלכלית]] ה[[קיינסיאניזם|קיינסיאנית]] בתוך התאוריה של ה[[כלכלה נאו-קלאסית|כלכלה הנאו-קלאסית]].  
+
'''מודל IS/LM''' הוא מודל שמטרתו לסכם את עיקרי התאוריה [[מאקרו-כלכלה|המאקרו-כלכלית]] ה[[קיינסיאניזם|קיינסיאנית]] בתוך התאוריה של ה[[כלכלה נאו-קלאסית|כלכלה הנאו-קלאסית]].  
   −
המודל פותח לראשונה על ידי [[ג'ון היקס]] ועל ידי [[אבלין הנסן]] בשנת 1937 כדי לנסות לשלב את רעיונותיו של [[ג'ון מיינרד קיינס]] יחד עם התאור הנאו-קלאסי את שוק העבודה והסחורות.  
+
המודל פותח לראשונה על ידי [[ג'ון היקס]] ועל ידי [[אבלין הנסן]] בשנת 1937 כדי לנסות לשלב את רעיונותיו של [[ג'ון מיינרד קיינס]] יחד עם התיאור הנאו-קלאסי את שוק העבודה והסחורות.  
 
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
המודל נולד בכינוס כלכלי שנערך באוקספורד בשנת 1936. רוי הרוד, ג'ון היקס וג'יימס מיד הציגו כולם מאמרים שתארו מודלים מתמטיים שניסו לסכם את הספר של קיינס "התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף". היקס, שראה טיוטה של מאמרו של הרוד, המציא את מודל ה-IS-LM. מאוחר יותר הוא פרסם את המודל במאמר בשם "מר קיינס והקלאסיים: אינטרפטציה מוצעת" (Econometrica, April 1937).  
+
המודל נולד בכינוס כלכלי שנערך באוקספורד בשנת 1936. רוי הרוד, ג'ון היקס וג'יימס מיד הציגו מאמרים שתיארו מודלים מתמטיים שניסו לסכם את הספר של קיינס "התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף". היקס, שראה טיוטה של מאמרו של הרוד, פיתח את מודל ה-IS-LM. מאוחר יותר הוא פרסם את המודל במאמר בשם "מר קיינס והקלאסיים: אינטרפטציה מוצעת" (Econometrica, April 1937).  
   −
מאוחר יותר הסכים היקס כי המודל פספס כמה נקודות חשובות בתאוריה של קיינס. הבעיה הייתה שהמודל מציג את הסקטור הריאלי (מפעלים העוסקים בייצור סחורות) והמוניטרי כנפרדים, דבר שקיינס ניסה להתעלות מעליו. בנוסף מודל ה-IS-LM הוא מודל של [[שיווי משקל]] המתעלם מאי וודאות. תזוזה בעקומת IS או LM תגרום לשינוי בציפיות, דבר שיזיז גם את העקומה השנייה. לפיכך יצר היקס מודל היקס-הנסן IS/LM חדש שניסה לפתור כמה מהבעיות. רוב כלכלני [[מאקרו כלכלה]] המודרניים רואים במודל ה-IS-LM קירוב ראשון להבנה של העולם האמיתי.  
+
מאוחר יותר הסכים היקס כי המודל פספס כמה נקודות חשובות בתאוריה של קיינס. הבעיה הייתה שהמודל מציג את הסקטור הריאלי (מפעלים העוסקים בייצור סחורות) והמוניטרי כנפרדים, דבר שקיינס ניסה להתעלות מעליו. בנוסף מודל ה-IS-LM הוא מודל של [[שיווי משקל]] המתעלם מאי וודאות. תזוזה בעקומת IS או LM תגרום לשינוי בציפיות, דבר שיזיז גם את העקומה השנייה. לפיכך יצר היקס מודל היקס-הנסן IS/LM חדש שניסה לפתור כמה מהבעיות. רוב כלכלני [[מאקרו-כלכלה]] המודרניים רואים במודל ה-IS-LM קירוב ראשון להבנה של העולם האמיתי.  
   −
==תאור המודל==
+
==תיאור המודל==
 
[[תמונה:Islm.png|left|thumb|250px|גרף עם עקומות IS ו-LM שבו עקומת IS נעה ימינה. התנועה הזו (הנגרמת משינוי חיצוני למודל), מביאה לעליה בשער הריבית ולהגדלת התוצר הריאלי - ה[[תמ"ג]].]]
 
[[תמונה:Islm.png|left|thumb|250px|גרף עם עקומות IS ו-LM שבו עקומת IS נעה ימינה. התנועה הזו (הנגרמת משינוי חיצוני למודל), מביאה לעליה בשער הריבית ולהגדלת התוצר הריאלי - ה[[תמ"ג]].]]
מודל IS-LM  מוצג בדרך כלל כשתי עקומות הנחתכות בתוך גרף דו מימדי. הציר האופקי של הגרף מייצג את [[תוצר מקומי גולמי|התוצר המקומי הגולמי]] (תמ"ג) של משק כלשהו, במונחים ריאליים (כמויות של סחורות), והוא מיוצג באות '''Y'''. הציר האנכי מייצג את שיעור ה[[ריבית]] במשק במונחים נומינליים (כספיים), והוא מיוצג על ידי האות '''i'''  (ריבית- interest).
+
מודל IS-LM  מוצג בדרך כלל כשתי עקומות הנחתכות בתוך גרף דו מימדי. הציר האופקי של הגרף מייצג את [[תוצר מקומי גולמי|התוצר המקומי הגולמי]] (תמ"ג) של משק כלשהו, במונחים ריאליים (כמויות של סחורות), והוא מיוצג באות '''Y'''. הציר האנכי מייצג את שיעור ה[[ריבית]] במשק במונחים נומינליים (כספיים), והוא מיוצג על ידי האות '''i'''  (ריבית- Interest).
    
בתוך גרף זה נחתכים שני קווים (ישרים) ברביע הראשון (כלומר החיובי) של הגרף - קוים אלה הם עקומות IS ו-LM.
 
בתוך גרף זה נחתכים שני קווים (ישרים) ברביע הראשון (כלומר החיובי) של הגרף - קוים אלה הם עקומות IS ו-LM.
שורה 21: שורה 21:     
===עקומת LM===
 
===עקומת LM===
עקומת LM היא עקומה עולה (כאשר מסתכלים משמאל לימין) שאמורה לתאר את התפקוד של כסף ושל מימון במאקרו כלכלה. ראשי התיבות LM מייצגות "שיווי משקל של נזילות העדפה והיצע כסף" ("Liquidity preference/Money supply equilibrium") אבל קל יותר להבין אותם כשיווי משקל בין הביקוש לכסף (כנכס וכמכשיר לביצוע עסקאות כספיות בחיי היומיום), לבין היצע הכסף על ידי בנקים ועל ידי הבנק המרכזי (במדינת ישראל, בנק ישראל). לאורך עקום זה, רמת הריבית נקבעת לכל רמה נתונתה של תמ"ג ריאלי.
+
עקומת LM היא עקומה עולה (כאשר מסתכלים משמאל לימין) שאמורה לתאר את התפקוד של כסף ושל מימון במאקרו-כלכלה. ראשי התיבות LM מייצגות "שיווי משקל של נזילות העדפה והיצע כסף" ("Liquidity preference/Money supply equilibrium") אבל קל יותר להבין אותם כשיווי משקל בין הביקוש לכסף (כנכס וכמכשיר לביצוע עסקאות כספיות בחיי היומיום), לבין היצע הכסף על ידי בנקים ועל ידי הבנק המרכזי (במדינת ישראל, בנק ישראל). לאורך עקום זה, רמת הריבית נקבעת לכל רמה נתונה של תמ"ג ריאלי.
    
==הרחבות של המודל==
 
==הרחבות של המודל==

תפריט ניווט