שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  13:09, 1 בפברואר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''מודל IS/LM''' הוא מודל המנסה לסכם את עיקרי התאוריה [[מאקרו כלכלה|המאקרו כלכלית]] ה[[קיינסיאניזים|קיינסיאנית]] בתוך התאוריה של ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלה הנאו קלאסית]].  
+
'''מודל IS/LM''' הוא מודל המנסה לסכם את עיקרי התאוריה [[מאקרו כלכלה|המאקרו כלכלית]] ה[[קיינסיאניזם|קיינסיאנית]] בתוך התאוריה של ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלה הנאו קלאסית]].  
    
המודל פותח לראשונה על ידי [[ג'ון היקס]] ועל ידי [[אבלין הנסן]] בשנת 1937 כדי לנסות לשלב את רעיונותיו של [[ג'ון מיינרד קיינס]] יחד עם התאור הנאו קלאסי את שוק העבודה והסחורות.  
 
המודל פותח לראשונה על ידי [[ג'ון היקס]] ועל ידי [[אבלין הנסן]] בשנת 1937 כדי לנסות לשלב את רעיונותיו של [[ג'ון מיינרד קיינס]] יחד עם התאור הנאו קלאסי את שוק העבודה והסחורות.  
 
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
המודל נולד בכינוס כלכלי שנערך באוקספורד בשנת 1936. רוי הרוד, ג'ון היקס וג'יימס מיד הציגו כולם מאמרים שתארו מודלים מתמטיים שניסו לסכם את הספר של קיינס "התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף". היקס, שראה טיוטה של מאמרו של הרוד, המציא את מודל הIS-LM. מאוחר יותר הוא פרסם את המודל במאמר בשם "מר קיינס והקלאסיים: אינטרפטציה מוצעת" (Econometrica, April 1937).  
+
המודל נולד בכינוס כלכלי שנערך באוקספורד בשנת 1936. רוי הרוד, ג'ון היקס וג'יימס מיד הציגו כולם מאמרים שתארו מודלים מתמטיים שניסו לסכם את הספר של קיינס "התאוריה הכללית של תעסוקה, ריבית וכסף". היקס, שראה טיוטה של מאמרו של הרוד, המציא את מודל ה-IS-LM. מאוחר יותר הוא פרסם את המודל במאמר בשם "מר קיינס והקלאסיים: אינטרפטציה מוצעת" (Econometrica, April 1937).  
   −
מאוחר יותר הסכים היקס כי המודל פספס כמה נקודות חשובות בתאוריה של קיינס. הבעיה היתה שהמודל מציג את הסקטור הריאלי (מפעלים העוסקים בייצור סחורות) והמוניטרי כנפרדים, דבר שקיינס ניסה להתעלות מעליו. בנוסף מודל הIS-LM הוא מודל של [[שיווי משקל]] המתעלם מאי וודאות. תזוזה בעקומת IS או LM תגרום לשינוי בציפיות, דבר שיזיז גם את העקומה השניה. לפיכך יצר היקס מודל היקס-הנסן IS/LM חדש שניסה לפתור כמה מהבעיות. רוב כלכלני [[מאקרו כלכלה]] המודרניים רואים במודל ה-IS-LM קירוב ראשון להבנה של העולם האמיתי.  
+
מאוחר יותר הסכים היקס כי המודל פספס כמה נקודות חשובות בתאוריה של קיינס. הבעיה היתה שהמודל מציג את הסקטור הריאלי (מפעלים העוסקים בייצור סחורות) והמוניטרי כנפרדים, דבר שקיינס ניסה להתעלות מעליו. בנוסף מודל ה-IS-LM הוא מודל של [[שיווי משקל]] המתעלם מאי וודאות. תזוזה בעקומת IS או LM תגרום לשינוי בציפיות, דבר שיזיז גם את העקומה השניה. לפיכך יצר היקס מודל היקס-הנסן IS/LM חדש שניסה לפתור כמה מהבעיות. רוב כלכלני [[מאקרו כלכלה]] המודרניים רואים במודל ה-IS-LM קירוב ראשון להבנה של העולם האמיתי.  
    
==תאור המודל==
 
==תאור המודל==

תפריט ניווט