שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 322 בתים ,  14:01, 15 במרץ 2017
שורה 34: שורה 34:     
==רפובליקת בננות==
 
==רפובליקת בננות==
הביטוי [[רפובליקת בננות]] מתייחס באופן היסטורי למספר מדינות באמריקה הלטינית חיו במשך עשרות שנים תחת השפעת [[תאגיד רב לאומי|התאגיד הרב לאומי]] [[חברת הפירות המואחדת]]. תאגיד זה שמכר בננות ופירות לארצות הברית השתלט בהדרגה על הכלכלה והפוליטיקה במדינות ולא היסס להשתמש בשוחד, משטרה פרטית, רציחות, דיכוי אלים של שביתות ואף יזום של לפחות הפיכה צבאית אחת (בשיתוף ה-CIA) נגד שלטון דמוקרטי כדי לשמור על הרווחים והשליטה שלו במדינות אלה. במקרה זה "קללת המשאבים" פרושה שאליטה מקומית יחד עם התאגיד מקבלים את רוב הרווחים מהמשאב המקומי בעוד רוב התושבים מקבלים תנאי עבודה קשים ועלובים, התמודדות מול [[מונופסון]] בתחום העבודה והמכירות ששולט גם תחומים רחבים מכלכלת המדינה (לדוגמה מונופול בתחום הרכבות שמונע פיתוח כבישים).  
+
{{הפניה לערך מורחב|רפובליקת בננות}}
 +
הביטוי [[רפובליקת בננות]] מתייחס באופן היסטורי למספר מדינות באמריקה הלטינית שחיו במשך עשרות שנים תחת השפעת [[חברת הפירות המואחדת]] - [[תאגיד רב לאומי|התאגיד הרב לאומי]] חזק ומושחת שבסיסו היה בארצות הברית. חברת הפירות המאוחדת שמכרה בננות ופירות לארצות הברית השתלטה בהדרגה על הכלכלה והפוליטיקה במדינות ולא היססה להשתמש בשוחד, משטרה פרטית, רציחות, דיכוי אלים של שביתות ואף יזום של לפחות הפיכה צבאית אחת (בשיתוף ה-CIA) נגד שלטון דמוקרטי כדי לשמור על הרווחים והשליטה שלה במדינות אלה. במקרה זה "קללת המשאבים" פרושה שאליטה מקומית יחד עם התאגיד הרב-לאומי מקבלים את רוב הרווחים מהמשאב המקומי בעוד רוב התושבים מקבלים תנאי עבודה קשים ועלובים, התמודדות מול [[מונופסון]] בתחום העבודה והמכירות ששולט גם תחומים רחבים מכלכלת המדינה (לדוגמה [[מונופול]] בתחום הרכבות שמונע פיתוח כבישים) ושמירה על משטר דיקטטורי ודכאני.  
   −
דוגמה זה חוזרת על עצמה במדינות עניות מוטות משאבים נוספות - לממשלה לא אכפת שהתושבים נשארים עניים ובורים כי הפקת משאבי הטבע לא דורשת אוכלוסיה משכילה. והפקת המשאב בתנאי ניצול כאשר רוב הרווח זורם רק לאליטה של פוליטיקאים, אנשי עסקים ואנשי צבא שומרת על הסדר הקיים על ידי שילוב של פוליטיקה, כסף ואלימות - על ידי שכירי חרב, המשטרה והצבא.
+
דוגמה זה חוזרת על עצמה במדינות עניות מוטות משאבים נוספות - לממשלה לא אכפת שהתושבים נשארים עניים ובורים כי הפקת משאבי הטבע לא דורשת אוכלוסיה משכילה או [[הון אנושי]]. והפקת המשאב בתנאי ניצול כאשר רוב הרווח זורם רק לאליטה של פוליטיקאים, אנשי עסקים ואנשי צבא שומרת על הסדר הקיים על ידי שילוב של פוליטיקה, תרבות, כסף ואלימות - על ידי כמרים (או כוהני דת אחרים), שכירי חרב, המשטרה והצבא.
    
==מנגנונים דרכם קללת המשאבים עובדת==
 
==מנגנונים דרכם קללת המשאבים עובדת==

תפריט ניווט