שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6 בתים ,  10:21, 31 בינואר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''הפלגה בחלל''' (Astronautics) או '''אסטרונאוטיקה''' היא ענף מדעי ומעשי העוסק בתאוריה ובהנדסה של הגעה לחלל ומסעות בו. משמעות השם אסטרונאוטיקה הוא "הפלגה בחלל", בדומה לשמו של התחום המקביל, אווירונאוטיקה שמשמעותו "הפלגה באויר".  
 
'''הפלגה בחלל''' (Astronautics) או '''אסטרונאוטיקה''' היא ענף מדעי ומעשי העוסק בתאוריה ובהנדסה של הגעה לחלל ומסעות בו. משמעות השם אסטרונאוטיקה הוא "הפלגה בחלל", בדומה לשמו של התחום המקביל, אווירונאוטיקה שמשמעותו "הפלגה באויר".  
   −
בדומה לאווירונאוטיקה, התנאים השוררים בחלל ומגבלות של מסה, טמפרטורה, ותנאים חיצוניים גורמים לכך שיישומים בחללל צריכים לעמוד במגבלות קיצוניות הדורשות מחקר מדעי ועמידה במגבלות הנדסיות וביולוגיות מסובכות: הגנה מפני תנאי וואקום חיצוני, הגנה קרינה מהשמש וקרינה קוסמית, התמודדות עם השדה המגנטי של כדור הארץ, התמודדות עם תת כבידה, מחסור בחומרים כמו מים ומזון, הצורך לדאוג להספקת אנרגיה מספקת והצורך לשמור על בריאות תקינה וסביבה אקולוגית מתאימה למחיה של בני האדם הם אתגרים עצומים. רכבי שיגור חייבים לעמוד בפני כוחות האצה וטמפרטורטות גבוהות, ולווינים יכולים לחוות שינויים גדולים בטמפרטורה בתוך זמן קצר.  
+
בדומה לאווירונאוטיקה, התנאים השוררים בחלל ומגבלות של מסה, טמפרטורה, ותנאים חיצוניים גורמים לכך שיישומים בחללל צריכים לעמוד במגבלות קיצוניות הדורשות מחקר מדעי ועמידה במגבלות הנדסיות וביולוגיות מסובכות: הגנה מפני תנאי וואקום חיצוני, הגנה קרינה מהשמש וקרינה קוסמית, התמודדות עם השדה המגנטי של כדור הארץ, התמודדות עם תת כבידה, מחסור בחומרים כמו מים ומזון, הצורך לדאוג להספקת אנרגיה מספקת והצורך לשמור על בריאות תקינה וסביבה אקולוגית מתאימה למחיה של בני האדם הם אתגרים עצומים. רכבי שיגור חייבים לעמוד בפני כוחות האצה וטמפרטורות גבוהות, ולווינים יכולים לחוות שינויים גדולים בטמפרטורה בתוך זמן קצר.  
   −
כדי לשגר כמות גדולה של מסה מחוץ ל"באר הכבידה" של כדור הארץ יש צורך בכמות גדולה של [[אנרגיה]]. עובדה זו מציבה את אחת המגבלות החשובות בתחום ומאיטה מאד את יכולת להוציא בני אדם או ציוד רובוטי אל מחוץ לכדור הארץ. מגבלה זו מאלצת מהנדסים בתחום האסטרונואטיקה לחסוך ככל הניתן במסה כדי למקסם את כמות המטען שמגיע למסלול היקפי. מסיבה זו התחום צועד בעקבות וחוקר נושאים הקשורים למיזעור טכנולוגי כגון המעבר מנורות ליבון לטרנזיסטורים, מזעור מערכות לטיהור חמצן מים וכדומה.  
+
כדי לשגר כמות גדולה של מסה מחוץ ל"באר הכבידה" של כדור הארץ יש צורך בכמות גדולה של [[אנרגיה]]. עובדה זו מציבה את אחת המגבלות החשובות בתחום ומאיטה מאד את יכולת להוציא בני אדם או ציוד רובוטי אל מחוץ לכדור הארץ. מגבלה זו מאלצת מהנדסים בתחום האסטרונאוטיקה לחסוך ככל הניתן במסה כדי למקסם את כמות המטען שמגיע למסלול היקפי. מסיבה זו התחום צועד בעקבות וחוקר נושאים הקשורים למיזעור טכנולוגי כגון המעבר מנורות ליבון לטרנזיסטורים, מזעור מערכות לטיהור חמצן מים וכדומה.  
    
==הוויכוח על נחיצות חקר המסע לחלל==
 
==הוויכוח על נחיצות חקר המסע לחלל==
יש אנשים הטוענים כי חקר החלל כיום מתאפיין ב[[השקעה ממשלתית|השקעות ממשליות]] בזבזניות שאינן מניבות כל תועלת לציבור. טיעון זה מושמע בעיקר מצד גורמי [[ימין כלכלי]] שטוענים שהשקעות ממשלתיות הן דבר מזיק הנובע מ[[כפייה ממשלתית]] וכי עיקר [[רווחה חברתית|התועלת]] ל[[האנושות|אנושות]] צומחת מתוך [[השקעות פרטיות]] למטרות השגת [[רווח|רווחים]]. כך שאם יהיו השקעות בחלל יש להתמקד רק בהשקעות פרטיות.  
+
יש אנשים הטוענים כי חקר החלל כיום מתאפיין ב[[השקעה ממשלתית|השקעות ממשלתיות]] בזבזניות שאינן מניבות כל תועלת לציבור. טיעון זה מושמע בעיקר מצד גורמי [[ימין כלכלי]] שטוענים שהשקעות ממשלתיות הן דבר מזיק הנובע מ[[כפייה ממשלתית]] וכי עיקר [[רווחה חברתית|התועלת]] ל[[האנושות|אנושות]] צומחת מתוך [[השקעות פרטיות]] למטרות השגת [[רווח|רווחים]]. כך שאם יהיו השקעות בחלל יש להתמקד רק בהשקעות פרטיות.  
   −
תומכי המסע לחלל מציגים דוגמאות ליתרונות שמחקר המסע לחלל הביא. דוגמה אחת היא [[שינוי טכנולוגי|פיתוחים טכנולוגיים]] שנדחפו על ידי המסע לחלל - [[פאנל סולארי|פאנלים סולארים]], שתלים אשר מנטרים את פעילות הלב, טיפולי אור ב[[סרטן|גידולים סרטניים]], תפעול מערכות ללא חוטים, תרכובות קלות משקל לטמפורטרות גבוהות, מצלמות כמו אלו שיש בטלפונים סלולרים, [[טיהור מים|מערכות טיהור מים]] קומפקטיות, טכנולוגיות ביו-רפואיות ומערכות חיפוש והצלה גלובליות.[http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Benefits-Stemming-from-Space-Exploration-2013-TAGGED.pdf] המצאות טכנולוגיות שנובעות מתוך תוכנית החלל האירופאית
+
תומכי המסע לחלל מציגים דוגמאות ליתרונות שמחקר המסע לחלל הביא. דוגמה אחת היא [[שינוי טכנולוגי|פיתוחים טכנולוגיים]] שנדחפו על ידי המסע לחלל - [[פאנל סולארי|פאנלים סולאריים]], שתלים אשר מנטרים את פעילות הלב, טיפולי אור ב[[סרטן|גידולים סרטניים]], תפעול מערכות ללא חוטים, תרכובות קלות משקל לטמפרטורות גבוהות, מצלמות כמו אלו שיש בטלפונים סלולרים, [[טיהור מים|מערכות טיהור מים]] קומפקטיות, טכנולוגיות ביו-רפואיות ומערכות חיפוש והצלה גלובליות.[http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Benefits-Stemming-from-Space-Exploration-2013-TAGGED.pdf] המצאות טכנולוגיות שנובעות מתוך תוכנית החלל האירופאית
 
כולל תוכנה, אנרגיה, ועוד[http://www.esa.int/esapub/br/br175/br175.pdf]
 
כולל תוכנה, אנרגיה, ועוד[http://www.esa.int/esapub/br/br175/br175.pdf]
   −
[[מחקר בסיסי]] שמבוסס על ממצאים מחקר החלל מסייע לנו להבין היבטים ב[[ביולוגיה]] כולל תחומים של פיזולוגיה אנושית, ביולוגיה של הצמח, הנדסת חומרים, ופיזיקה בסיסית. מחקרים בתגובת בני אדם למיקרו-כבידה מסייעים ב[[חקר הזיקנה]]. מחקרים על הסביבה של מאדים וה[[אבולוציה]] שלו מסייעים להבנת [[האבולוציה של כדור הארץ]] דבר שעוזר להבין את תהליכי [[שינוי האקלים]] שמתרחשים בכדור הארץ[http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Benefits-Stemming-from-Space-Exploration-2013-TAGGED.pdf]
+
[[מחקר בסיסי]] שמבוסס על ממצאים מחקר החלל מסייע לנו להבין היבטים ב[[ביולוגיה]] כולל תחומים של פיזיולוגיה אנושית, ביולוגיה של הצמח, הנדסת חומרים, ופיזיקה בסיסית. מחקרים בתגובת בני אדם למיקרו-כבידה מסייעים ב[[חקר הזיקנה]]. מחקרים על הסביבה של מאדים וה[[אבולוציה]] שלו מסייעים להבנת [[האבולוציה של כדור הארץ]] דבר שעוזר להבין את תהליכי [[שינוי האקלים]] שמתרחשים בכדור הארץ[http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Benefits-Stemming-from-Space-Exploration-2013-TAGGED.pdf]
   −
יש הטוענים כי היתרון העיקרי של חקר החלל הוא בקיום לווינים ואילו המחקר על טיסות מאויישות הוא מיותר.  אבל אם לווינים מביאים תועלת, אזי גם מעבורות מביעות תועשלת, שכן כרגע תחזוקת לווינים מבוצעת על ידי מעבורות מאויישות.  
+
יש הטוענים כי היתרון העיקרי של חקר החלל הוא בקיום לווינים ואילו המחקר על טיסות מאויישות הוא מיותר.  אבל אם לווינים מביאים תועלת, אזי גם מעבורות מביאות תועלת, שכן כרגע תחזוקת לווינים מבוצעת על ידי מעבורות מאויישות.  
    
נאס"א טוענת כי יש יתרונות רבים לתחנת החלל החדשה[http://www.nasa.gov/mission_pages/station/research/benefits/]
 
נאס"א טוענת כי יש יתרונות רבים לתחנת החלל החדשה[http://www.nasa.gov/mission_pages/station/research/benefits/]
שורה 20: שורה 20:     
==חקר החלל וקיימות==
 
==חקר החלל וקיימות==
אחד הנימוקים בעד חקר מסע החלל הוא נימוק של [[קיימות]] - כלומר יום אחד עלול להתרחש בכדור הארץ [[אסון סביבתי]] שעלול להכחיד את האנושות - לדוגמה פגיעה של אסטרואיד (בדומה לזה שהכחיד את הדינזוארים), מחלה של התבואה ("ככלות העשב") בעיות אקלים ([[התחממות עולמית]]) או בעיות אחרות (ראו [[גבולות פלנטריים]], [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]]). מול כל הבעיות האלה האנושות תהיה בטוחה יותר אם תתיישב גם בפלנטות אחרות. כמו כן היו מספר אסטרונטאים שבעקבות המסע אל מחוץ לכדור הארץ הפכו ל[[סביבתנות|תומכי הגנה על הסביבה]] שכן המסע לחלל מדגיש כמה הרבה יש בכדור הארץ, וכן עד כמה תלויות האומות השונות זו בזו במסגרת ה[[ביוספרה]] המשותפת לכולם.  
+
אחד הנימוקים בעד חקר מסע החלל הוא נימוק של [[קיימות]] - כלומר יום אחד עלול להתרחש בכדור הארץ [[אסון סביבתי]] שעלול להכחיד את האנושות - לדוגמה פגיעה של אסטרואיד (בדומה לזה שהכחיד את הדינוזאורים), מחלה של התבואה ("ככלות העשב") בעיות אקלים ([[התחממות עולמית]]) או בעיות אחרות (ראו [[גבולות פלנטריים]], [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]]). מול כל הבעיות האלה האנושות תהיה בטוחה יותר אם תתיישב גם בפלנטות אחרות. כמו כן היו מספר אסטרונטאים שבעקבות המסע אל מחוץ לכדור הארץ הפכו ל[[סביבתנות|תומכי הגנה על הסביבה]] שכן המסע לחלל מדגיש כמה הרבה יש בכדור הארץ, וכן עד כמה תלויות האומות השונות זו בזו במסגרת ה[[ביוספרה]] המשותפת לכולם.  
   −
בעוד שניתן לקבל טיעון של מסע לחלל כדרך להתמודד עם בעיות קיימות, יש זרמים בקיימות המצביעים על כך שמסעות לחלל עלולים ליצור אופטימיזם מפורז ולעודד [[אופטימיזם טכנולוגי]], מתוך ציפיה לפתור [[השפעות סביבתיות|בעיות אקולוגית]] חמורות כמו [[זיהום]] או פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]] על ידי מסע לחלל. דוגמה לדבר זה היא האמונה שמגבלת משאבים אינה חשובה, שכן אם יהיו חסרים [[משאבים מתכלים]] כגון מתכות יקרות, ניתן יהיה לנסוע לאסטרודאים או לירח ו[[כרייה|לכרות אותם שם]], דוגמה אחרת היא המחשבה ש[[גידול אוכלוסין]] אינו מהותי שכן אם יהיו יותר מידי אנשים בכדור הארץ הדבר יעודד הגירה לישובים בפלנטות אחרות.  
+
בעוד שניתן לקבל טיעון של מסע לחלל כדרך להתמודד עם בעיות קיימות, יש זרמים בקיימות המצביעים על כך שמסעות לחלל עלולים ליצור אופטימיזם מפורז ולעודד [[אופטימיזם טכנולוגי]], מתוך ציפיה לפתור [[השפעות סביבתיות|בעיות אקולוגית]] חמורות כמו [[זיהום]] או פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]] על ידי מסע לחלל. דוגמה לדבר זה היא האמונה שמגבלת משאבים אינה חשובה, שכן אם יהיו חסרים [[משאבים מתכלים]] כגון מתכות יקרות, ניתן יהיה לנסוע לאסטרואידים או לירח ו[[כרייה|לכרות אותם שם]], דוגמה אחרת היא המחשבה ש[[גידול אוכלוסין]] אינו מהותי שכן אם יהיו יותר מידי אנשים בכדור הארץ הדבר יעודד הגירה לישובים בפלנטות אחרות.  
    
הבעיה במחשבה הראשונה היא שסוג אחד חשוב של [[משאבים מתכלים|המשאבים המתכלים]] החשובים בכדור הארץ הם [[דלק מחצבי]] - [[נפט]], [[פחם]] ו[[גז טבעי]] שנוצרו עקב תהליכים ביולוגיים ולכן אינם נמצאים בכמות גדולה מחוץ לכדור הארץ. אפשר לחשוב על כרייה יסודות כמו [[אורניום]] או [[תוריום]] לשם [[אנרגיה גרעינית]] אבל לכך יש מגבלות אחרות כגון בעיות בטיחות גרעינית ובעיות הנדסיות. מגבלה אחרת היא על מגבלות על שינוי של [[מחזורים אקולוגיים]] - לדוגמה [[שיא תפוקת הזרחן]] הוא מגבלת משאב מתכלה מצד אחד, אבל בצד השני יש בעיה של כמות הזרחן שניתן להכניס לתוך המערכת האקולוגית בגלל שינויים של [[מחזור הזרחן]] (ראו [[גבולות פלנטריים]]).  
 
הבעיה במחשבה הראשונה היא שסוג אחד חשוב של [[משאבים מתכלים|המשאבים המתכלים]] החשובים בכדור הארץ הם [[דלק מחצבי]] - [[נפט]], [[פחם]] ו[[גז טבעי]] שנוצרו עקב תהליכים ביולוגיים ולכן אינם נמצאים בכמות גדולה מחוץ לכדור הארץ. אפשר לחשוב על כרייה יסודות כמו [[אורניום]] או [[תוריום]] לשם [[אנרגיה גרעינית]] אבל לכך יש מגבלות אחרות כגון בעיות בטיחות גרעינית ובעיות הנדסיות. מגבלה אחרת היא על מגבלות על שינוי של [[מחזורים אקולוגיים]] - לדוגמה [[שיא תפוקת הזרחן]] הוא מגבלת משאב מתכלה מצד אחד, אבל בצד השני יש בעיה של כמות הזרחן שניתן להכניס לתוך המערכת האקולוגית בגלל שינויים של [[מחזור הזרחן]] (ראו [[גבולות פלנטריים]]).  

תפריט ניווט