שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,943 בתים ,  12:46, 22 בנובמבר 2015
שורה 48: שורה 48:     
===קשר בין קללת משאבים דיקטטורה וטרור===
 
===קשר בין קללת משאבים דיקטטורה וטרור===
אחת ההשלכות האפשרויות של קללת המשאבים נוגעת לדמוקרטיציזה וכן לתמיכה בטרור והתנהגות אלימה בכלל. מדינות רבות הקשורות למשאבי טבע שבהן התפתחה קללת המשאבים חוו לא רק האטה בצמיחה הכלכלית אלא גם סכוסים אלימים רבים, מלחמות אזרחים וצמיחה של ארגוני טרור מקומיים ובינלאומיים. הכלכלה הריכוזית המאפיינת את הפיתוח של משאבי טבע מאפשרת מספיק כסף כדי לקנות נשק ולהכשיר חיילים וטרורסיטים כדי להטיל משטר דיקטטורי, כדי לפתח קבוצות טרור להשפעה בינלאומית  או לספק כסף ואמצעים לקבוצות מקומיות שמעויינות בהפיכה צבאית. למדינות אחרות קשה להלחם בתופעה או בגלל הצורך שלהן במשאבי טבע (בעיקר נפט וגז) או בגלל הקלות היחסית של מכירת משאבים אלה בשוק השחור בלי צורך לשמור על יחסים טובים בשוק עולמי לשם ייצוא מוצרים לצרכנים.  
+
אחת ההשלכות האפשרויות של קללת המשאבים נוגעת לדמוקרטיציזה וכן לתמיכה בטרור ומעורבות בסכסוכים צבאיים. מדינות רבות הקשורות למשאבי טבע שבהן התפתחה קללת המשאבים חוו לא רק האטה בצמיחה הכלכלית אלא גם סכוסים אלימים רבים, מלחמות אזרחים וצמיחה של ארגוני טרור מקומיים ובינלאומיים. לפי מחקר אחד, מדינה "טיפוסית" שייצוא סחורות בסך של כ 5% מהתוצר המקומי הגולמי שלה, היא בעלת סיכוי של 6% להיות מעורבת בסכסוכים, לעומת זאת מדינות שבהן ייצוא כזה מהווה 25% או יותר, הסיכוי לסכסכוך הוא 33%.
 +
 
 +
הכלכלה הריכוזית המאפיינת את הפיתוח של משאבי טבע מאפשרת מספיק כסף כדי לקנות נשק ולהכשיר חיילים וטרורסיטים כדי להטיל משטר דיקטטורי, כדי לפתח קבוצות טרור להשפעה בינלאומית  או לספק כסף ואמצעים לקבוצות מקומיות שמעויינות בהפיכה צבאית. למדינות אחרות קשה להלחם בתופעה או בגלל הצורך שלהן במשאבי טבע (בעיקר נפט וגז) או בגלל הקלות היחסית של מכירת משאבים אלה בשוק השחור בלי צורך לשמור על יחסים טובים בשוק עולמי לשם ייצוא מוצרים לצרכנים.  
 
   
 
   
הדוגמאות של מעורבות של כסף קל ממשאבי טבע, אי שוויון חברתי ומעורבות של טרור, דיקטטורה ואלימות כוללות בין היתר את הדוגמאות הבאות:
+
יש מספר גורמים לקשרים בין הפקת משאבי טבע לבין סכסוכים צבאיים. הסיבה האחת היא שמנגונים אחרים של קללת המשאבים גורמים לפגיעה באיכות הממשל ושל הכלכלה, והצירוף של שחיתות ואבטלה גורר אי שקט חברי ואו נכונות של השלטון להכנס לסכוך צבאי כדי להשתיק ביקורת פנימית (טיעון קללת המשאבים). בנוסף ייתכנו סכסוכים הנוגעים לשאלה מי שולט בהפקת משאבי טבע ומי יקבל מהם את הרווחים (טיעון מלחמת משאבים). בנוסף גישה להכנסות ממשאבי טבע בידי צדדים אלימים וחמושים יכולה להאריך סכסוכים (טיעון משאבי קונפליקט). מחקר אחד טוען שדי שמדינה מוצאת נפט, ועוד לפני שלב ההפקה, הדבר מביא להגדלת הסיכון לשינוי שיווי המשקל בין השלטונות לבין גורמים המעוניינים לאזן את השלטון כמו אופוזציה, עיתונות, עמותות אזרחיות ועוד.
 +
 +
Jeff Colgan מאבחן כי מדינות עשירות בנפט הן בעלות נוכנות להכנס לקונפליקט בינלאומי, דבר המכונה "תוקפנות-נפט" ("petro-aggression"). דוגמאות כוללות את הפלישה של עיראק לאיראן וכווית, הפלישות החוזרושת של לוב לצ'ד בשנות ה-70 וה-80, המתח בין איראן למעצמות המערבות, היחסים בים ארה"ב לבין עיראק ואיראן. לא ברור אם דפוס של תוקפנות נפט נמצא במשאבי טבע אחרים מלבד נפט. להבחנה זו מצטרף גם [[תומס פרידמן]] בספרו [[חם שטוח וצפוף]].
 +
 
 +
יש טענה כי הצמיחה של המאפיה בסיציליה התחילה בזכות קללת משאבים, פעילות ראשונה של המאפיה קשורה בצורה חזקה למועצות מקומיות שיש בהן שפע של גופרית, שהוא מוצר הייצוא הרווחי ביותר של סיציליה. מחקר אחד טוען כי העליה במחירי המינרלים בשנים 1997-2010 תרם לעליה של 21 אחוז ברמת אלימות המדינות באפריקה.
 +
 
 +
הדוגמאות של מעורבות של כסף קל ממשאבי טבע (בעיקר גז ונפט), אי שוויון חברתי, מעורבות בכסכוסים וכן בנוכחות של טרור או ותמיכה בו,כוללת את הדגמאות האפשרויו הבאות:
 
* השלטון המושחת של השאח באיראן, ההפיכה האיראנית והתמיכה של איראן בארגוני טרור שיעים (כמו חזיבאללה)
 
* השלטון המושחת של השאח באיראן, ההפיכה האיראנית והתמיכה של איראן בארגוני טרור שיעים (כמו חזיבאללה)
 
* פלישת עירק לכווית ומלחמת המפרץ הראשונה
 
* פלישת עירק לכווית ומלחמת המפרץ הראשונה
שורה 61: שורה 69:  
* צמיחת "בוקו חארם" ארגון הטרור האיסלמי הקיצוני בניגריה.  
 
* צמיחת "בוקו חארם" ארגון הטרור האיסלמי הקיצוני בניגריה.  
 
* צעדים דיקטטורים ותוקפניים מצד רוסיה תחת שלטון פוטין - כולל הגבלת חופש העיתונות, כיבוש האי קרים, סכסוך עם אוקראינה ועוד.  
 
* צעדים דיקטטורים ותוקפניים מצד רוסיה תחת שלטון פוטין - כולל הגבלת חופש העיתונות, כיבוש האי קרים, סכסוך עם אוקראינה ועוד.  
* צעדים דיקטטורים בוונצואלה.
+
* צעדים דיקטטורים בוונצואלה ושיתוף פעולה שלה עם הקמת תאי טרור מצד איראן.
    
==נסיון למנוע את קללת המשאבים==
 
==נסיון למנוע את קללת המשאבים==

תפריט ניווט