שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "ת"א" ב־"תל אביב"
שורה 20: שורה 20:  
מסביב ללב נמצאים האיזורים הקשורים בו דוגמת המחוזות ההולנדים או האיים הבריטיים. את האיזורים הקשורים במרכז מקיפים איזורי הביניים הגובלים באיזורי הספר בהם השפעת המרכז כבר מאוד חלשה ולא ברורה.  
 
מסביב ללב נמצאים האיזורים הקשורים בו דוגמת המחוזות ההולנדים או האיים הבריטיים. את האיזורים הקשורים במרכז מקיפים איזורי הביניים הגובלים באיזורי הספר בהם השפעת המרכז כבר מאוד חלשה ולא ברורה.  
   −
לפי התבוננות מערכתית של כלכלת-עולם מכילה תת-כלכלות ותת-מרכזים. ת"א היא הלב של הכלכלה הישראלית אך היא באיזורי הביניים של הכלכלה המערבית. לכל איזור במערכת הכלכלית דפוס ארגוני אופייני לו, אם כי כל האיזורים מכילים את כל שלוש צורות הארגון.
+
לפי התבוננות מערכתית של כלכלת-עולם מכילה תת-כלכלות ותת-מרכזים. תל אביב היא הלב של הכלכלה הישראלית אך היא באיזורי הביניים של הכלכלה המערבית. לכל איזור במערכת הכלכלית דפוס ארגוני אופייני לו, אם כי כל האיזורים מכילים את כל שלוש צורות הארגון.
    
==המבנה הארגוני-חברתי של המערכת הכלכלית==
 
==המבנה הארגוני-חברתי של המערכת הכלכלית==
שורה 26: שורה 26:     
===הספירה החקלאית-אוטרקית===
 
===הספירה החקלאית-אוטרקית===
זוהי החברה החקלאית אשר התקיימה מראשית ההיסטוריה. היא מאופיינת בקהילות קטנות ומסתגרות, היעדר קשרים רחוקים ושינויים איטיים ומתקיימת בעיקר באיזורי ההרים ופנים הארץ. הייצור בה הוא כמעט כולו לצריכה עצמית הן של מוצרים בסיסיים (מזון, ביגוד, בתים, חפצי אומנות וכו') והן של מוצרים טכנולוגיים (כלי חקלאות, נולים לאריגה כלי בניין וכו'). החליפין המעטים נעשים לשם ייעול הייצור אשר מופנה בסופו של דבר לצריכה עצמית. ערכם של המוצרים הוא ערך השימוש בהם. חשוב לציין כי לא מדובר בספירה חברתית קדומה או פרימיטיבית, אלא בכזו שהדפוסים הכלכליים בה מכוונים לצריכה עצמית בקהילות קטנות. בהחלט יכולה להתקיים ספירה אוטרקית בעלת טכנולוגיה מתקדמת כמו באיזורי הכפר באירופה ואף בארץ. הספירה האוטרקית מתקיימת בכל המרחבים של המערכת הכלכלית אולם היא הצורה העיקרית במרחבי הביניים. [הערה - דוגמא לספירה אוטרקית בלב המערכת הכלכלית: תושב ת"א המספק לעצמו חלק מהמזון, או מייצר לעצמו ביו דיזל, או בונה חלק מהרהיטים שלו, או מצייר את התמונות המעטרות את ביתו וכו' מקיים למעשה דפוסים של הספירה האוטרקית].
+
זוהי החברה החקלאית אשר התקיימה מראשית ההיסטוריה. היא מאופיינת בקהילות קטנות ומסתגרות, היעדר קשרים רחוקים ושינויים איטיים ומתקיימת בעיקר באיזורי ההרים ופנים הארץ. הייצור בה הוא כמעט כולו לצריכה עצמית הן של מוצרים בסיסיים (מזון, ביגוד, בתים, חפצי אומנות וכו') והן של מוצרים טכנולוגיים (כלי חקלאות, נולים לאריגה כלי בניין וכו'). החליפין המעטים נעשים לשם ייעול הייצור אשר מופנה בסופו של דבר לצריכה עצמית. ערכם של המוצרים הוא ערך השימוש בהם. חשוב לציין כי לא מדובר בספירה חברתית קדומה או פרימיטיבית, אלא בכזו שהדפוסים הכלכליים בה מכוונים לצריכה עצמית בקהילות קטנות. בהחלט יכולה להתקיים ספירה אוטרקית בעלת טכנולוגיה מתקדמת כמו באיזורי הכפר באירופה ואף בארץ. הספירה האוטרקית מתקיימת בכל המרחבים של המערכת הכלכלית אולם היא הצורה העיקרית במרחבי הביניים. [הערה - דוגמא לספירה אוטרקית בלב המערכת הכלכלית: תושב תל אביב המספק לעצמו חלק מהמזון, או מייצר לעצמו ביו דיזל, או בונה חלק מהרהיטים שלו, או מצייר את התמונות המעטרות את ביתו וכו' מקיים למעשה דפוסים של הספירה האוטרקית].
    
===הספירה של החליפין===
 
===הספירה של החליפין===

תפריט ניווט