שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,009 בתים ,  09:57, 28 באוגוסט 2015
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
[[Image:biosphere2_1.jpg|thumb|left|300px|Biosphere 2]]
 
[[Image:biosphere2_1.jpg|thumb|left|300px|Biosphere 2]]
'''ביוספרה 2''' , Biosphere 2, הוא מבנה שנבנה במטרה להיות [[מערכת אקולוגית]] סגורה ומלאכותית באורקל, אריזונה, ארצות הברית, על ידי ג'ון פולק אלן (John Polk Allen) יזם של ביוספרה חללית ושל תחומים אחרים. המבנה נבנה בין השנים 1987 ל-1989, והשתמשו בו כדי לבדוק האם וכיצד יכולים בני אדם לחיות ולעבוד ב[[ביוספרה]] סגורה, בעודם מקיימים ניסויים מדעיים. הניסוי בדק את השימוש האפשרי בביוספרות סגורות במושבות חלל, וכן איפשר את המחקר והמניפולציה בביוספרה מנותקת מזו של כדור הארץ. השם בא מתוך הרעיון לפיו הניסוי מהווה מודל של ה[[ביוספרה]] הראשונה, כלומר זו של כדור הארץ. המימון לפרוייקט שעלה 200 מיליון דולר, הגיע מאדוארד בס (Edward Bass).  
+
'''ביוספרה 2''' , Biosphere 2, הוא מבנה שנבנה במטרה להיות [[מערכת אקולוגית]] סגורה ומלאכותית באורקל, אריזונה, ארצות הברית, על ידי ג'ון פולק אלן (John Polk Allen) יזם של ביוספרה חללית ושל תחומים אחרים. המבנה נבנה בין השנים 1987 ל-1989, והשתמשו בו כדי לבדוק האם וכיצד יכולים בני אדם לחיות ולעבוד ב[[ביוספרה]] סגורה, בעודם מקיימים ניסויים מדעיים. הניסוי בדק את השימוש האפשרי בביוספרות סגורות ב[[מושבות חלל]], וכן איפשר את המחקר והמניפולציה בביוספרה מנותקת [[הביוספרה|מהביוספרה כדור הארץ]]. השם בא מתוך הרעיון לפיו הניסוי מהווה מודל של ה[[הביוספרה]] הראשונה, כלומר זו של כדור הארץ. ביוספרה-2 הוא חלק ממאמץ מתמשך להבנת הביוספרה של כדור הארץ וכן לנסיונות לקדם [[הפלגה בחלל|מסע לחלל]] של המין האנושי.  
   −
תוצאה מעניינת של הניסוי היתה הדגמה של הקושי לחקות את התפקוד של [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] או "[[הון טבעי|ההון הטבעי]]" של הביוספרה של כדור הארץ, עם הון מלאכותי שנוצר על ידי בני אדם ב[[טכנולוגיה]] העכשווית של 1991. עם הוצאות כספיות של מעל 150 מיליון דולר, 8 אנשים הצליחו להחזיק מעמד בביוספירה 2 במשך שנתיים, כשפעם אחת במהלך התקופה הם נאלצו לאפשר הכנסה של חמצן - בעקבות ספיגה לא צפויה של חמצן בבטון עליו נבנתה הביוספירה.
+
המערכת הכילה "גן עדן למעלה על גבי נושאת מטוסים למטה" - מעל היו [[ביומים]] שונים כגון מדבר, שונית ימית, יער גשם, יער ממוזג וכמובן שדות חקלאות, ומלמטה היה סבך עצום של צינורות ומערכות נוספות שנועדו לסייע בבקרה ובתפעול של מחזור חומרים שונים - ולחכות בכך את [[מחזור ביוגאוכימי|המחזורים הביו-גאו-כימייים]] ב[[הסביבה הטבעית|טבע]]. משתתפי הניסוי, 4 גברים ו-4 נשים, נאלצו לעמול קשה כדי לספק צרכים בסיסיים: כדי לאכול פיצה נדרשו פעולות הכנה של כמה חודשים של גידול [[חיטה]] וקציר שלה, גידול עגבניות, גידול וחליבה של עיזים והכנת הגבינה עצמה. המימון לפרוייקט שעלה 200 מיליון דולר, הגיע מאדוארד בס (Edward Bass). משתתפי הניסוי היו מדענים שבדקו את מצב הביוספרה המלאכותית ותפעולה אותה, והצוות כלל גם רופא שבדק את בריאות ההנוכחים. אחד הקשיים היה חברתי שכן משתתפי הניסוי לא יכלו לגעת באנשים אחרים וראו את קרובי המשפחה והחברים שלהם מבעד לזכוכית בלבד.
 +
 
 +
תוצאה מעניינת של הניסוי היתה הדגמה של הקושי לחקות את התפקוד של [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] או "[[הון טבעי|ההון הטבעי]]" של [[הביוספרה|הביוספרה של כדור הארץ]], עם [[הון מלאכותי]] שנוצר על ידי [[בני אדם]] ב[[טכנולוגיה]] העכשווית של 1991. עם הוצאות כספיות של מעל 150 מיליון דולר, הצליחו שמונה אנשים להחזיק מעמד במשך שנתיים בביוספרה 2, אך  נאלצו לקטוע את הניסוי ולצאת החוצה בגלל ירידה לא צפויה ברמות החמצן באוויר. התברר כי בעקבות דישון יתר של האדמה, חמצן הגיב עם הבטון עליו נבנתה המערכת. כשמונה טונות של חמצן אבדו בצורה זו, מה שהוריד את רמות החמצן באוויר בצורה מסכנת-חיים. למרות שלא מדובר בבעיה מסובכת במיוחד (לדוגמה מדובר בבעיה כימית שניתן לפתור על ידי תוספת חמצן בלבד - ולא לדוגמה בבעיה ביולוגית של התפשטות בלתי נשלטת של אצות באוקיינוס לדוגמה) הדבר הוביל להפסקת הניסוי - כאשר ברור שמושבת חלל אמיתית היתה בבעיה אמיתית במצב שבו כל מושבת החלל היתה בסכנה עקב תרחיש דומה של יציאת המערכת האקולוגית מאיזון.
 +
 
 +
למרות מצב זה אין מדובר בהכרח בכשלון מוחלט של המערכת והניסוי. הנסיינים הצליחו להחזיק מעמד במשך שנתיים מלאות מה שאינו ברור מאליו, ושנית מדובר במחקר  במחקר שסייע רבות להבנת התנאים הדרושים לקיום מערכת ביוספרית סגורה, ואשר שלל חששות מפני בעיות רבות אחרות כגון התפשטות מוגזמת של פטריות או הדבקות במחלות מסכנות חיים. עם זאת המחקר גם מדגים את ה[[מערכות מורכבות|מורכבות]] של המערכת ואת הקושי לקיים מערכת יציבה כאשר כמות המלאים נמוכה ביחס לכמות הזרם - כמות קטנה יחסית של חמצן - 8 טונות בסך הכל - היתה מספיקה כדי ליצור משבר קיומי של המערכת. ראו נקודה 11 במאמר [[תריסר נקודות מינוף להתערבות במערכת]].
 +
 
 +
לניסוי היו תוצאות המשך רבות ומגוונות כולל נסיונות לגדל מערכות ביוספריות זעירות במעברות החלל, או לגדל צמחים על הירח.  
    
נכון ליוני 2006, המבנה לא נשמר בסגירות הרמטית בה היה. הנכס שנמצא ליד פרברי טוסון, מיועד לפיתוח מחדש למגורי קהילה.  
 
נכון ליוני 2006, המבנה לא נשמר בסגירות הרמטית בה היה. הנכס שנמצא ליד פרברי טוסון, מיועד לפיתוח מחדש למגורי קהילה.  
 +
==ראו גם==
 +
* [[הפלגה בחלל|מסע לחלל]]
 +
* [[מערכת אקולוגית]]
 +
* [[תריסר נקודות מינוף להתערבות במערכת]]
 +
* [[מערכת מורכבת]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Biosphere_2 בויקיפדיה האנגלית
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Biosphere_2 בויקיפדיה האנגלית
 +
<embedvideo service="youtube">https://www.youtube.com/watch?v=a7B39MLVeIc</embedvideo>
 +
 +
[[קטגוריה:חלל]]
 
[[קטגוריה:קיימות]]
 
[[קטגוריה:קיימות]]
 
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 
+
[[קטגוריה:טכנולוגיה]]
<embedvideo service="youtube">https://www.youtube.com/watch?v=a7B39MLVeIc</embedvideo>
+
[[קטגוריה:מערכות]]

תפריט ניווט