שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,597 בתים ,  10:52, 23 בנובמבר 2014
שורה 39: שורה 39:     
===ביקורת על מודל שיווי המשקל הכללי===
 
===ביקורת על מודל שיווי המשקל הכללי===
על המודל של GET נכתבה מאז הרבה ביקורת בתוך הספרות הכלכלית הנאו קלאסית. לדוגמא כלכלנים הראו שסטייה מההנחות הרבות שעליהן מסתמך המודל (חלק מהן הן הנחות נסתרות), עלולה לגרור [[כשל שוק]] - מצב בו מסחר בשוק לבדו לא מוביל ליעילות פארטו.  
+
על המודל של GET נכתבה מאז הרבה ביקורת בתוך הספרות הכלכלית הנאו-קלאסית. לדוגמא כלכלנים הראו שסטייה מההנחות הרבות שעליהן מסתמך המודל, עלולה לגרור [[כשל שוק]] - מצב בו מסחר בשוק לבדו לא מוביל ליעילות פארטו.  
    
דוגמאות לכשלי שוק כוללות:  
 
דוגמאות לכשלי שוק כוללות:  
* מצבים שבהם המידע לגבי טיב המוצר או מחירו אינו גלוי לכל הצדדים במידע שווה ([[אי סימטריה במידע]]);
+
* [[אי סימטריה במידע]] מצבים שבהם המידע לגבי טיב המוצר או מחירו אינו גלוי לכל הצדדים במידע שווה.
* מצבים בהם השוק אינו מורכב מהרבה מוכרים וקונים שאינם יכולים להשפיע על המחיר, אלא מבני שוק אחרים - [[מונופול]], [[קרטל]], [[מונופוסון]], ו[[תחרות מונופוליסטית]ץ
+
* [[תחרות בין מעטים]] - מצבים בהם השוק אינו מורכב מהרבה מוכרים וקונים שאינם יכולים להשפיע על המחיר, אלא מבני שוק אחרים - [[מונופול]], [[קרטל]], [[מונופוסון]], ו[[תחרות מונופוליסטית]].
* מצבים בהם יש [[השפעה חיצונית|השפעות חיצוניות]] (כמו זיהום סביבתי או פקקים)
+
* [[השפעה חיצונית|השפעות חיצוניות]] - הקונה משלם למוכר, אבל חלק מהעלויות של המוצר (או ההנאות ממנו) משולמות (או מתקבלות) על ידי צד שלישי. כמו [[זיהום|זיהום סביבתי]] או [[פקקי תנועה]].
* אם הפרטים אינם [[ראציונליות|ראציונאליים]] לחלוטין ([[רציונאליות חסומה]]);
+
* [[רציונאליות חסומה]] - אם הפרטים אינם [[ראציונליות|ראציונאליים]] לחלוטין.
* או שיש [[עלות עסקה]] גדולה מאפס (לדוגמה תשלום לעורך דין בעת קניית דירה).  
+
* יש [[עלות עסקה]] גדולה מאפס - משלמים לא רק בעבור המוצר עצמו, אלא גם על עצם הנסיון לקיים את עסקה - לדוגמה תשלום לעורך דין בעת קניית דירה, התמקחות בעת קניית מוצר בשוק, ביצוע ראיונות למועמדים למשרה וכו'.
 +
 
 +
חלק מן ההנחות במודל הן הנחות נסתרות שאינן מודגשות במודל הנאו-קלאסי כתנאים להגעה ליעילות פארטו. הנחה אחת כזו היא לדוגמה שפרטים אכן יכולים לבצע בחינה של כל האפשרויות שיש ברשותם. הנחה אחרת היא שהפרטים הסוחרים בשוק הם הפרטים היחידים שיש להתחשב ברווחתם (לדוגמה שדורות העתיד אינם מושפעים מהמסחר). הנחה נוספת היא מידע מלא לצדדים - שהם מודעים להשלכות של קניית מוצרים על כל הרבדים של החיים שלהם (לדוגמה השלכות של המוצרים על המערכות האקולוגיות). הנחה נוספת היא שעצם קיומו של השוק הוא דבר מובטח, שאינו תלוי בקיום של מוסדות חברתיים אחרים, ושלמסחר בשוק אין השפעה על תפקוד של מוסדות אלה, וכן שלגורמים שעלולים להפגע מהמסחר - כמו הון חברתי או הון טבעי - אין השפעה על הרווחה החברתית.
    
==שימוש במושג==
 
==שימוש במושג==

תפריט ניווט