שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,920 בתים ,  16:43, 13 בנובמבר 2007
שורה 19: שורה 19:     
===קניוני מסחר ואיזורי מסחר===
 
===קניוני מסחר ואיזורי מסחר===
 +
[[תמונה:Wal-Mart in Madison Heights.jpg|left|thumb|300px|מבט מבחוץ על "סופר סנטר" של [[וואלמארט]], "חנות קופסה" טיפוסית, במדיסון הייטס, וירג'יניה]]
 +
 +
צורה נפוצה של פיתוח מסחרי באיזורים בהם יש פרבור הוא ה[[קניון]] או מרכז קניות. שלא כמו האיזור המסחרי, זה מורכב בדרך כלל מבניין יחדי המוקף במגרש חניה, ומכיל חניות רבות, כמו גן "חנויות עוגן" של סופרמרקט אחד או יותר. (Gruen and Smith 1960) , התפקוד והגודל גם שונים מאיזור מסחרי (strip mall) המוקד הוא כמעט אך ורק על פעילות קניות לשם בילוי ולא על מוצרי יום-יום. קניונים נוטים לשרת אכולוסיה שמתגוררת בשטח גדול יותר, ודורשת תשתיות כבישים גדולות יותר כמו מחלף מדרך מהירה. שטח הרצפה בקניונים כלאה יכול להגיע למעל 100,000 מטר רבוע (או שטח של כ-1000 דירות ממוצעות).
 +
 +
קניונים גדולים מהווים בדרך כלל מכה אנושה למרכזי קניות בערים סמוכות, היות והם פועלים כתחליפים למרכזי הערים (Crawford 1992). כמה עיירות ניסו להתמודד עם דבר זה על ידי בנייה של מרכזי קניות בתוך העיירה. (Frieden and Sagelyn 1989)
 +
 +
בשנות השבעים ממשלת אונטריו יצרה תוכנית בשם ODRP כדי לעזור במימון של כמה קניונים בתוך עיירות ברחבי אונרטיו, בנסין להפוך את המגמה של עסקים קטנים שיוצאים מחוץ לעיירות לאתרים גדולים יותר מחוץ לעיירות.
 +
 
===רשתות מזון מהיר===
 
===רשתות מזון מהיר===
 +
רשתות [[מזון מהיר]] נפוצות באיזורי פרברים. הן לרוב נבנות מוקדם בשלב חיי הפרבר, באיזורים שבהם ערך הקרקע נמוך, ובהם יש צפי שהאוכלוסיה תגדל במהירות ועימה תבוא גם תנועה ערה של מכוניות, והם מהוות חלוץ לפיתוח עתידי. אריק שלוסר (Eric Schlosser), בספרו [[אומת המזון המהיר (ספר)|אומת המזון המהיר]], טוען שרשתות המזון המהיר מאיצות את הפרבור המשתרע ומסייעים לעצב את אופיו באמצעות חניונים יקרים, שלטי נאון, וארכיטקטורה מפלסטיק. חברת הארכיטקטורה ובינוי הערים Duany Plater Zyberk & Company מאמינה כי דבר זה רק מחזק את הדפוסים ההרסנים של ניסיון בלתי פוסק להתרחק מהפרבר, דבר שגורם רק ליצירה של עוד פרברים.
    
==השפעות ==
 
==השפעות ==

תפריט ניווט